Vem bloggar

I huvudsak är det jag, Aggie, som bloggar. Jag är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm med inriktning på marknadsföring. Mina studier där har jag kompletterat med specialpedagogik och psykologi. Här vill jag sprida kunskap och förståelse kring annorlunda funktionsuppsättningar. Ja, jag väljer att kalla det så i stället för nedsättningar, det blir lätt lite nedsättande… Det finns så mycket extraordinärt att ta vara på hos alla!

Men stort fokus och intresse för att göra kommunikation användbar, tillgänglig och gärna till en upplevelse jobbade jag inom framförallt webbvärlden. Fascinerad av det pågående arbetet med tillgänglighet och klarspråk inom myndighetsvärlden. Att skriva så folk begriper helt enkelt. Att utforma intuitiva webbplatser. ”Design for all”  och ”Don´t make me think” är ledord inom webbvärlden, men behöver spridas till fler branscher, till exempel skolan. Helt plötsligt fick skyltar som ”överträdelse beivras” och veckobrev med ”kläder efter väder” eller ”Läxa: det som gicks igenom på lektionen”, mig verkligen att hoppa till. Och förstå hur extremt exkluderande ledarskap, kommunikation och undervisning kan vara utan att vi tänker på det.

Jag arbetar med verksamhetsutveckling (föreläser, handleder, processleder, leder workshoppar, förändrar, stöttar mm) för att förbättra kunskap och förståelse för barn, unga och vuxna som gör, tänker och känner ”annorlunda” och deras behov. Smarta, geeks, hemmasittare, oroliga, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, med psykisk ohälsa, högsensitiva, energiska… och hur kan skolan, arbetsplatsen, kommunen, vårdhemmet, hemmet möta dem bättre och samhället få ta del av deras unika funktionsuppsättningar. Läs mer om våra tjänster här.

Mitt hjärta klappar alldeles extra för alla som har problem med närvaron i skolan, de med stor frånvaro och så kallade ”hemmasittare”.

Jag skriver för alla med annorlunda funktionsuppsättningar, för oss alla som tror vi är normalstörda som möter dem, jag skriver för att förändra och jag hoppas jag skriver för dig! Men allra mest för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

aö

Jag som bloggar - prestationsprinsen

 

12 kommentarer till Vem bloggar

  1. Josef Boberg skriver:

    Fortsatt all Lycka till med Ditt värv !

  2. Lilian skriver:

    Har erfarenhet av hemmaskolning i vår familj. Min man läste hemma sista året i gymnasiet på naturvatenskapliga linjen och gick ut med goda betyg till en framtid som läkare och forskare. Vår dotter född 1981 läste in åk 9 under sommarlovet och fick goda betyg. Gick naturvetenskapligt program och sedermera agronomutbildning. Såvitt jag vet är det enbart Tyskland som har skolplikt sedan 1938 !!!! Andra länder har kunskapsplikt. I anglosaxiska länder är homeschooling vanligt. Här är det förbjudet! När man lyssnar av skolsituationen i Sverige idag låter det förskräckligt. Jag förstår att allt fler elever vägrar gå till skolan. Det har ju blivit som ett fängelse med straffarbete . Vuxna skulle aldrig acceptera arbetsplatsplikt under sådana förhållanden som ofta förekommer i skolor idag. Varför skall barn o ungdom hållas fängslade på det här sättet? Nu måste något göras. Såsom att tvinga regeringen att ta bort skolplikten och göra den till en läro/kunskapsplikt istället och erbjuda distansundervisning till dem som så önskar. Det fungerar utmärkt i andra länder.
    Vi ser ju att svenska elever inte håller måttet, det råder lärarbrist i bl.a naturvetenskapliga ämnen och det är besvärligt med skolor i Norrlands glesbygd.

    • Ja Lillian, kan förstå några anledningar till varför vi inte tillåter det. Det är ju stor risk att vi upptäcker för sent att hemskolningen inte fungerar. Och i teorin är det förstås bättre att utbildade pedagoger med god kunskap om ämnet undervisar. MEN när det inte fungerar… när barn och ungdomar inte får den utbildning de har rätt till, då skulle kanske detta kunna vara ett alternativ. Det är inte självklart hur det skulle fungera, vem bedömer om kunskapskrav uppnås, om förmågor tränas, vilket betyg som ska sättas. Men inget av detta borde vara svårare än att det går att lösa!

      • Lilian skriver:

        Det går i andra länder. Mycket bra till och med. Det är inget argument till att förbjuda detta. Skolplikten måste bort med den skola vi har idag. Straffarbete för barn är ett politiskt intresse, vilket gör det ännu värre. Det finns INGET försvar för detta. Behandlingen av skolbarn och åldringar i Sverige idag är avskyvärt i en stat som kallar sig modern.

  3. satu skriver:

    Jag hittade precis hit och jag får gåshud och tårarna börjar titta fram när jag läser. Tack för att du sätter ord på något så viktigt. Du har nu en ytterligare trogen läsare. Tack!

  4. Ingbritt Bengtsson skriver:

    Vad glad jag blev när jag läste att du talar om funktionsuppsättningar istället för funktionsnedsättningar. Det hade mina elever gillat!, Jag är speciallärare med spec.ped.kompetens som arbetat med hemmasittare på Värnhemsskolan i Malmö. Här byggde jag, med stöd av projektpengar från SPSM, upp en verksamhet för hemmasittare. Vi arbetar med att bryta elevens isolering och arbetar efter en trappstegsmodell där nedersta trappsteget är att bygga en relation med eleven och därefter successivt få eleven tillbaka till skolan. Verksamheten ligger för sig själv vid sidan om skolans ingång. Vi har haft goda resultat och av de 20 elever som varit inskrivna har 18 elever fullföljt sin planering. Alla utom en elev hade neuropsykiatriska funktionsuppsättningar.

    • Oj! Vilka resultat ni visar! Heja och bravo. Intressant, skulle gärna vilja veta mera.

    • Charlotte Norman skriver:

      Hej Ingbritt!
      Jag arbetar på en mellanstadieskola i Linköping och har en speciallärartjänst, jag är anställd som lärare för en enskild elev. Min elev sitter hemma och har gjort det under en längre tid. Finns det någon möjlighet att ta del av ditt program och trappstege eller att komma i kontakt med dig för att bolla denna problematik och dessa frågor. Hälsningar
      Charlotte Norman

  5. Lina Forss skriver:

    Sökte på överlämningar och hamnade hos dig. Älskar ditt tonfall och utgångsläge, det känns suveränt lösningsorienterad och fräscht. Tack! Är författare och läser Specped och BUV på SU, glad att du andas optimism för jag har svårt för allt som fastnar i det negativa.

    • Tack Lina! Det är sådana här kommentarer som får mig att fortsätta. Tack, sprid gärna bloggen och att denna positva och konstruktiva bloggerska även konsultar på området😉 !

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s