Ordval spelar roll, inställning också. Reagera på skolfrånvaro!

Alla barn har rätt till utbildning, skollagen, barnkonventionen, Agenda 2030 med flera lyfter detta tydligt och utan undantag!

Vad vi väljer för ord. Vad vi väljer att uppmärksamma. Det sänder viktiga signaler.

När vi talar om frånvaro från skolan så gäller det att vi alla, barn och ungdomar, föräldrar och vårdnadshavare, all skolpersonal, skolledning, huvudmän, både tjänstemän och politiker, nämnder och styrelser inser hur viktig närvaron är för att lyckas i skolan.

Här finns ibland en obalans, föräldrar som sliter halvt ihjäl sig för att få skolan att förstå och fungera för deras barn med stor frånvaro. Skolor som inte får föräldrar att inse att frånvaron är allvarlig. Rektorer som inte har frånvaron på agendan och förvaltning och nämnder som inte heller kräver det av skolledningen…

Nu har skollagen skärpts och det har blivit ännu tydligare i skollagen att rektor måste utreda långvarig och upprepad frånvaro, både giltig och ogiltig

För om ingen efterfrågar omfattning av frånvaron, hur många elever som har stor frånvaro och framförallt vad har mentor, EHT, skolledning och ansvariga inom förvaltning gjort hittills för att främja närvaron, generellt och specifikt för dessa elever!? Så kommer denna fråga att ramla bort bland alla andra. Det är det som händer idag för mer än 70 000 elever i grundskolan. De går under radarn.

Inom forskning och arbetet för ökad närvaro i USA (t.ex. inom Attendance works och NYC stora satsning på ökad närvaro) talar man om kronisk frånvaro då frånvaron är så stor att den är oroande eller problematisk. Och gissa vad man talar om för nivå då? 10 procent. 

I Sverige talar Skolverket och Skolinspektionen i sina rapporter om långvarig frånvaro och ströfrånvaro. Långvarig frånvaro är om en elev är 100 procent frånvarande under en månad, eller mer (varför vi anser att det är ett totalt irrelevant mått kan ni läsa om här). Resten kallas ströfrånvaro. Det låter ju inte så farligt… 

Vi skickar fel signaler, på alla nivåer, våra barn och unga når inte de resultat som de skulle kunna om de var på plats, kunde vara på plats, förmådde vara på plats. Kan vi få lite större fokus på frånvaron och dess konsekvenser! Snälla!
För våra älskade ungar skull, ja, för allas skull.

 

Anlita oss eller kom på en workshop 9 eller 10 oktober!

Vi hjälper skolor, huvudmän och kommuner att bygga upp arbetssätt för att få kontroll över frånvaron och arbeta aktivt med närvaron. På strategisk/politisk-, taktisk/lednings/förvaltnings-, och skolnivå. Vi har lång erfarenhet av verksamhetsutveckling inom offentlig och privat verksamhet. 

Kontakta oss på info @ prestationsprinsen eller slå en signal
o7o 553 85 48. Mer om våra workshops och anmälan. Vi hörs!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.