Temadagen om problematisk frånvaro, Hemmasittardagen, 2 maj i Stockholm

Årets tema blir att ge dem det berör en tydlig röst och förhoppningsvis en megafon. Vi kommer att ha fokus på och släppa fram ungdomarna själva och deras anhöriga eller andra som fick det att vända. Vad fungerade för dem eller vad hade de behövt? Du kommer att förstå mer om vad som behövs för att få till fungerande åtgärder, samverkan och tillitsfulla relationer till elev och vårdnadshavare.

Det här innehåller dagen

Helene Öberg, statssekreterare hos utbildningsminister Gustav Fridolin öppningstalar. Vi är så glada och tacksamma att ha en regeringsrepresentant på plats som kan berätta vad regeringen gör nu, efter betänkandet Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera. Helene kommer också att delta i ett samtal med några ungdomar om vad hon just berättat och ungdomarnas förväntningar på förändringar.

Runt köksbordet – vi samlar föräldrar och ungdomar runt vårt köksbord på scen. Matthias Rowe diskuterar vad som bidrog till att bryta deras eller deras barn frånvaro.

Goda exempel – projektet Tidiga Insatser i Borås kommer och berättar om sitt projekt och sina resultat. Projektet är unikt för dels koncentrerar det sig på lågstadiet, både giltig och ogiltig ( i dessa åldrar är det mesta giltig) och dels har det sett över hur skolorna kan arbeta systematiskt. Såväl IT-systemen som det systematiska arbetet på skolorna och i samverkan. Deras erfarenheter är givetvis relevanta för alla åldrar.

Goda exempel – Emelie Widman, lärare för årskurs 6-9 på Malmaskolan i Kolsva berättar om hur de arbetar med frånvaron och når såväl hög närvaro och som goda skolresultat, utan extra projekt och pengar. De arbetar helt enkelt systematiskt med elevernas närvaro, personalens arbete med  frånvaron och fokus på frånvaron som en naturlig del i skolans uppföljning.

Vuxna som gjort skillnad – samtal på scen med ungdomar som får ta med sig en vuxen som gjort skillnad för dem. Det lutar åt att det blir en mentor, en specialpedagog och en föreningsledare.

Vi summerar de här fem åren och säger adjö till Temadagen om problematisk skolfrånvaro, Hemmasittardagen, i alla fall i denna form. Det blir den sista vi genomför i denna konstellation och format. Vad ville vi, vad har vi gjort och vilka resultat ser vi att vi bidragit till.

Två längre fikapauser och en lunchtimme  för diskutera med andra deltagare om hur de ser på problematisk skolfrånvaro.  Vi hjälper er på traven.

Om ni vill ställa ut

1500 kr exkl moms för ideella föreningar och 4 000 kr exkl moms för övriga.

Fakta temadagen om problematisk skolfrånvaro

Datum och tid: 8.00-16.30 2 maj 2018 (Registrering 8.00-8.30)
Plats: Skandias aula, Lindhagensgatan 86 i Stockholm. Tack Skandias stiftelsen Idéer för livet för lån av lokal.
Kostnad: 350 kronor inkl moms, fika och enklare lunchwrap ingår, Bankgiro 5744-0497 eller swisha till 123 555 9141, Öhman Institutet. Ange namn & telefonnummer. Faktura mot avgift om ni verkligen behöver.

Läs mer och anmälan. Hjälp oss sprida denna dag som görs ideellt för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.

 

Platser kvar till Identifiering och kartläggning av problematisk skolfrånvaro – 15 mars i Stockholm

  • Introduktion av Prestationsprinsens modell för att arbeta effektivt med problematisk skolfrånvaro.
  • Vi går igenom vad som behöver vara på plats för att vi tidigt ska identifiera frånvaro och snabbt kunna sätta in insatser.
  • Kartläggning av frånvaro är svårt och vi ser att den ofta brister. Därför går vi igenom risk och skyddsfaktorer till omfattande frånvaro och hemmasittande, samt hur vi kartlägger dessa för att hitta relevanta insatser och åtgärder.
  • Vi tittar på olika metoder och projekt, goda exempel, kopplat till hur man tar fram eller förbättrar stegen identifiering och kartläggning i sin egen arbetsprocess.
  • Läs mer och anmälan.

Hjälp oss gärna att sprida information om denna kursdag.
100 procent nöjda deltagare.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Föräldraskap, Skolan, Skolplikt, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s