Alla dessa diagnoser och bokstavsbarn ADHD, ADD, NPF, AST…

kunskap NPF PrestationstprinsenFår vi vara den vi är? Vi borde kanske fundera en hel del på alla neuropsykiatriska diagnoser som sätts och efterfrågas. På att det är så stora variationer i olika delar av Sverige. Ingen som läser bloggen kan tro annat än att vi helt och fullt ”tror” på diagnoser och vill kämpa för varenda unge! Vi ser att det behövs så mycket mer kunskap och förståelse. Att de inte skulle behöva ha det så tufft som de ofta har det idag. Skolan ska stötta efter behov, ge ledning och stimulans till allas utveckling, alla ska få utvecklas utifrån sin full potential.

Fast vi säger oss ha, och har så förvånansvärt lite kunskap om dessa diagnoser och elever i skolan, så är många pedagoger och rektorer snabba att fråga efter neuropsykiatriska utredningar. Hur går det ihop?

Man kan faktiskt nästan ha en diagnos. Prestationsprinsen kämpar för alla ungar som tänker, känner och gör annorlunda. Men långt i från alla som gör det ska ha en diagnos förstås. Och vad är annorlunda? Det kan ju vara smarta (hög- eller särbegåvade), geeks, hemmasittare, oroliga, stressade. med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, med psykisk ohälsa, blyga, högsensitiva, energiska… Ja, det är ju det vi upplever som annorlunda. Och det kan bero lika mycket på våra begränsningar som begränsningar hos den vi möter, om nu annorlunda ska betraktas som något negativt.

Man kan välja att se det annorlunda som extraordinärt! Något utöver det ordinära, vanliga. Många brister kan vändas till styrkor med förståelse och kunskap. Kan vi inte så här dagarna efter internationella barndagen bara kämpa för att förstå varenda unges behov bakom beteendet, även de beteenden vi ogillar? Acceptera det annorlunda, udda, speciella, alldeles extraordinära!?

Anpassa oss i stället för att försöka anpassa dem?
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i barn, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Politik, psykisk ohälsa, Samhälle, Särskilda behov, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.