Vi skriver på Dagens Samhälle debatt om Skolverkets negativa inställning till regelbunden insamling av närvarostatistik

Idag skriver vår Aggie Öhman tillsammans med regeringens utredare av frånvaro, Malin Gren Landell, på Dagens Samhälle debatt. Vi är förvånade över Skolverkets remisssvar på statens betänkande Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera.

Skolverket avstyrker förslaget om nationell insamling av statistik om frånvaro. Både större och mindre kommuner, de flesta organisationer och myndigheter som till exempel Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten är i sina remissvar positiva till förslaget om nationell statistik i statens betänkande Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera. Men det är inte Skolverket.

Speciellt reagerade vi över följande formulering i Skolverkets remissvar angående regelbunden insamling av frånvarostatistik på nationell nivå, ”oklart hur en sådan statistik skulle gagna huvudmän, skolor eller elever”.

Skolfrånvaro har ett starkt negativt samband med skolresultat, behörighet till och avbrott från gymnasiet, samt behörighet till senare studier.  Det är bara då vi vet omfattningen och har fokus på frånvaro, som vi kan analysera den och sätta in effektiva åtgärder, framförallt kan vi på ett trovärdigt sätt mäta insatsers effektivitet. Statistik ger också underlag till forskning.

Vi merar att i dag missar ofta samhället att identifiera elever med omfattande frånvaro och dess orsak. De går under radarn. De skolor och kommuner som sätter fokus på frånvaron finner ofta att den är större än de trott, för enskilda elever, skolan och kommunen.

Ingen vet omfattningen av frånvaro på aggregerad nivå. Bara 50 procent av kommunerna arbetar aktivt med analys av sin frånvarostatistik. Skolinspektionen gjorde en insamling förra året, enligt den har ca 18 000 elever stöfrånvaro och knappt 2 000 en kronisk frånvaro, ibland kallat hemmasittande. Vi tror att dessa siffror är missvisande, bland annat eftersom den bara mäter ogiltig frånvaro.

Vår rapport Skolans tomma stolar indikerar att det i årskurs 4 till årkurs 9, är över 70 000 elever som är borta mer än motsvarande en eftermiddag i veckan. Och att nära 20 000 har en frånvaro som motsvarar mer än en hel dag i veckan. Det är osäkra siffror efterson många kommuner  inte arbetar aktivt med sin statistik. Dessutom vet vi att i vissa kommuner är det så mycket som 60 – 70 procent av lektionerna, som ingen ”kvitterar”, dvs. registrerar. närvaro/frånvaro.

Skolverket är oroade för att ”en nationell insamling även skulle kunna påverka den lokala frånvaroregistreringen som i nuläget kan vara utformad för att motsvara lokala behov. Vi konstaterar att Sverige behöver en likvärdig skola. I SOU 2016:94 och Skolans tomma stolar påtalas att skolor och kommuner efterfrågar riktlinjer och stöd i vad som ska registreras

Vårt syfte med debattartikeln är att vi vill ge argument till tjänstemän, politiker, ja alla berörda i den fortsatta processen fram till beslut. Vi vill få igång debatten om frånvaron i sig, men också om Skolverkets remissvar.

Sverige borde ha statistik och uppföljning av elever med stor frånvaro, så att vi kan motivera, identifiera effektiva och mäta åtgärder för att hjälpa eleverna till att trivas och nå bättre skolresultat.

För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

 

Många elever har en för stor eller ökande frånvaro. En del en mycket omfattande!
I september startar vår populära seminarieserie och nätverk om strukturerat närvaroarbete igen i Karlstad, Göteborg och Stockholm. 5 gånger under höstterminen, gästföreläsare, flippat klassrum, tillfälle att gå tillbaka och testa, mycket övningar och diskussioner. Info och anmälan.

Kursledare är Aggie Öhman, med lång erfarenhet av arbete med frånvaro och ökad närvaro. Hon har också bl.a. en av grundarna till Temadagen om problematisk frånvaro (Hemmasittardagen) som dragit fulla hus varje år sen den gick igång 2014. Aggie är författare till rapporten Skolans tomma stolar och har skrivit flera debattartiklar om skolfrånvaro. 

 

 

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i barn, Samhälle, Skolan, Skolplikt, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s