Tips till skolpersonal: Info och om att förbereda inför terminsstarten.

Någon vecka innan termistart fick Drottningen ett mejl av Prestationsprinsens skola och rektor om förändringar i personalen. För Prestationsprinsen innebär terminsstarten två nya lärare och en tredje som är ny på högstadiet, men som han inte kommer att ha. Han möter alla tre, eftersom skolan är liten.

Prestationsprinsen har haft lite sms kontakt med sin mentor, de ska hade ett förmöte förra veckan. De tog en glass på ett fik nära där Prestationsprinsen bor. De har kommit överens om lösningar för lite grejer som Prestationsprinsen funderade lite på hur det skulle fungera. Nu börjar skolan på torsdag, 17 augusti.

De hade fått information redan i maj att förändringarna skulle ske. Dels om att entrén och matsalen skulle byggas om, dels om att det kommer nya lärare. Mejlet har fyra bilagor. En bilaga för varje ny lärare, med foto, där läraren berättar vilka ämnen den ska ha, sina förväntningar och lite om sig själv. Den fjärde bilagan är ett tydligt schema för första dagen, med tider, platser dvs var de ska vara, när de är alla, när de bara är klassen och vilka lärare som är med.

Första dagen har de vanliga lektionerna ställts in på förmiddagen, i stället så kommer de nya lärarna att presenteras, av den personal som eleverna redan känner väl, för respektive klass. Sen kommer de nya att få presentera sig och förhoppningsvis blir det en pratstund. De tre lärarna har fått en elevgenomgång så de känner till respektive elevs behov och förutsättningar.

I mejlet finns också en hänvisning till skolans intranät. Där finns klassens schema . Det har blivit några små förändringar pga. förändringarna med de nya lärarna. Men det går de igenom med respektive elev första dagen, så det gäller inte förrän andra dagen i skolan.

Alla lärare på skolan har lagt upp den kort video på intranätet om vad de gjort på sommarlovet, och framförallt lite om vad som ska hända i deras ämne och klass de första veckorna.

Dessutom har rektorn lagt upp en liten video där han går runt och visar hur entrén och matsalen blivit efter ombyggnaden.

Drottningen tänker på alla överraskningar som dykt upp vid terminsstarter genom åren. Det här är väl egentligen inte så svårt? Det måste väl vara trevligt och underlätta för många barn att få veta lite mer än att Anna Karlsson slutar och Conny Storm kommer istället att ha matten. Han har jobbat på Lundskolan innan, har en hund och gillar att laga mat. Man behöver verkligen inte ha en diagnos för att vara lugnare första dagen med lite mer information och tid till att lära känna varandra.

Drottningen känner att hon kommer att tryggt skicka iväg Prestationsprinsen till skolan på torsdag. Det har inte varit så alla terminsstarter. Den här skolan förstår och förmår. Det är en liten friskola, en resursskola, som hjälpt Prestationsprinsen tillbaka efter den kommunala skolans (skolornas) katastrofala hantering av hans problem och fantastiska förmågor. Men det har tagit flera år.

Elever med Asperger syndrom (och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) behöver mycket struktur och förutsägbarhet. De behöver ofta ställtid och gott om tid för återhämtning. Allt som avviker från vardagen behöver förberedas och informeras om, men inte så mycket att barnet eller ungdomen blir nervös och inte tror sig klara av det hela. En svår balansgång. Här har skolan gett en hel del information, som Drottningen och Prestationsprinsen kan välja hur detaljerat de vill gå igenom.

Struktur, förutsägbarhet, ställtid, reträttplatser och tillit nägra viktiga grundstenar för en inkluderande terminsstart och skola. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

I september startar vår populära seminarieserie och nätverk igen. 5 gg under höstterminen, gästföreläsare, flippat klassrum, tillfälle att gå hem o testa, mycket övningar och diskussioner. Läs mer och info.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Aspergers syndrom, barn, Familjeliv, Föräldraskap, friskola, friskoleföretag, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s