Åtgärdstrappor mot problematisk skolfrånvaro och hemmasittande

Vi gillar inte ordet hemmasittare. Men det används. ett bättre ord är problematisk skolfrånvaro. Det indikerar att frånvaron är så omfattande att den blivit problematisk, för alla. Givetvis för skolan och alla andra inblandade som inte lyckas hjälpa eleven att förmå gå i skolan.

Många kommuner har en frånvarotrappa. En sorts åtgärdsbeskrivning för hur olika roller i skolan ska agera då skolfrånvaro ökar eller har blivit så stor att den är problematisk. Kan se ut till exempel så här (den första som kom upp vid googling. Stockholm stad):

typisk-atgardstrappa-franvar

De där är lite olika väl utformade. Ibland står det att då en elevs frånvaro är oroande så skall mentor kontakta vårdnadshavare. Ibland står det oroande ogiltig frånvaro. Vad är en oroande frånvaro? Någon tycker så fort en elev är frånvarande, andra då den blivit näst intill total. Ibland står det ett procenttal, här 40%, det är gansak mycket frånvaro! Ibland står det inte bara kontakta vårdnadshavare, utan också att mentorn under förmiddagen ska ringa vårdnadshavaren,

Så kommer lite saker som ska göras, hemmet ska kontaktas, i värsta fall står det att elev och vårdnadshavare ska informeras om skolplikten, i bästa fall att mentorn omsorgsfullt  (tror Lindingö har just denna formulering om jag minns rätt) ska fråga om det är något i skolan som orsakat frånvaron.

Så kommer det ett nytt steg. Om frånvaron fortsätter så ska elevhälsoteamet kopplas in, då ska man ha möten med vårdnadshavare och försöka förstå vad det är som orsakar problemet. En del kommuner har blanketter som ska hjälpa till i det arbetet. Jag har aldrig sett att någon kommun hänvisar till kap 3 §8 i skollagen, men i exemplet ovan är det verkligen plus för att det står ”åtgärdsprogram”. §8 säger att rektorna skyndsamt ska utreda om någon befarar att en elev inte kommer att nå kunskapskraven eller om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Vilket skulle kunna vara omfattande frånvaro. Det vore ju sympatiskt om vi inte bara pekar på lagrum i förhållande till eleven och familjen.

Så slutar så gott som samtliga åtgärdstrappor med att rektor ska göra skolpliktsanmälan till utbildningsnämnden, enligt 7 kap 23§, som kan besluta om vite (inte i exemplet ovan!).

Vi har en annan, en kompletterande modell till åtgärdstrapporna för arbetet med problematisk skolfrånvaro. Den tillsammans med checklistor i varje steg hjälper oss att förstå vad och hur vi ska göra, med tips om vad som kan vara viktigt att tänka på eller att vara observant på. Det viktigaste är att denna modell är inte en trappa till anmälan och viten. Det är en trappa där slutet och målet är att eleven är i skolan.

eleven-ar-i-skolan-och-trivs

Detta tycker vi är en mycket bra och viktig kompletterande modell, med ett mer sympatiskt och tydligt mål: Eleven är i skolan och trivs! Så vill vi ha det! För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

 

PrestationsprinsenTerminskurs startar
23 feb 2017 i Stockholm
Frånvaro och hemmasittande

Kurs och nätverk, gästföreläsare, diskussioner,
övningar, allt kopplat till era utmaningar.
Prisvärt och med en kursledare
som brinner för frågan.
Info och anmälan.

 

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s