Inkludering utan att specialanpassa för enskilda elevers särskilda behov. Oförstådda, hyssjade prinsar blir glada prinsar!

Ibland beror oönskat beteende på spring i benen och överskottsenergi!

Prestationsprinsen

Här kommer en repris från då bloggen var ung. Jag tycker det här är ett bra exempel på hur man kan inkludera stökiga killar (och tjejer!) med spring i benen och pirr kroppen utan att det drabbar någon annan eller behöver specialanpassas för dem. Det gynnar helt enkelt alla i gruppen. En skola för alla. En ”design for all”.

Den här Prestationsprinsen är fem år och går på dagis, ny avdelning, mellanbarnsavdelning. En dag vill han inte gå in på avdelningen. Han är en lugn prins som aldrig har älskat dagis, men ändå tyckt det är OK, men han behöver mycket tid för sig själv och funderartid efter dagis och på helgerna.

Han vill inte, små tårar kommer. Drottningen sätter sig och lyfter upp Prestationsprinsen i knät, är tyst och lyssnar. Det är bråkigt, de andra prinsarna skriker, fröken är arg, man ska vara tyst, Peter och Johan bråkar och det…

View original post 404 fler ord

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s