Mät och analysera även anmäld, så kallad giltig skolfrånvaro!

Hoppas ingen läsare missat vår undersökning och delrapportering av

20160709_145944

Länk till delrapporten: Visst svinn får man räkna med? Skolplikt i all ära men varför följer vi inte upp vår barns rätt till utbildning? Rapportförfattare: Aggie Öhman

En av våra viktigaste mål är att få upp den giltiga frånvaron, den anmälda, på agendan. Det verkar den redan vara i de flesta kommuner och skolor när det gäller statistik. Man följer inte alltid upp den i samma utsträckning som den oanmälda.

Det är på nationell nivå vi vill se att skolfrånvaron börjar följas upp löpande. Och vi tror att arbetet kan förbättras på övriga nivåer:

  • Totala frånvaron, uppdelad på giltig och ogiltig
  • Möjlighet att se detta per kommun
  • Analys av detta enligt nya tydliga definitioner, så att vi inte behöver jämföra äpplen och päron som idag. Sätt ett par procentgränser som ska redovisas, 10%, 20% och över 40%, eller några andra.
  • Skippa begreppet hemmasittare och definitionen tre eller fyra veckor i sträck. Följ upp barn med stor frånvaro! Oavsett om de biter ihop en gång i månaden eller var tredje vecka och tar sig till skolan. För att kanske återigen hamna i en övermäktig skolsituation, gå hem och bli hemma, igen…

Men vi uppmärksammar också i delrapporten:

  • Stor del av grundskolorna och ca hälften av kommunerna för och följer upp egen statistik över frånvaron, 99 % av både grundskolor och kommuner säger sig följa upp frånvaron. Ändå anger som exempel skolledarna i undersökningen att 4% av eleverna i åk9, kommunerna att 7,6 %, är borta mer än 20%, det är i genomsnitt en dag i veckan. Det är något som inte fungerar.
  • Samtidigt verkar skolor och kommuner medvetna om att de inte arbetar riktigt effektivt, 60-70 % av dem efterfrågar mer stöd och tydligare riktlinjer från skolmyndigheterna.

Den 13 september lanseras hela rapporten på ett kostnadsfritt frukostseminarium i Stockholm.

I media och annat om delrapporten:

SVT Rapport intervjuade oss och tog upp vår undersökning i samtliga nyhetssändningar den 8 juli, finns inte kvar att se, men som artikel på SVT.se

Vår egen debattartikel i Dagens Samhälle  

Delrapporten refereras till i Dagens samhälles artikel om frånvaro

Academedias artikel om seminariet i Almedalen och delrapporten

Lärararnas Nyheter tar upp delrapporten (men glömmer nämna Prestationsprinsen) och gör en egen vinkling.

 

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s