Barnombudens rapport Respekt, om barn med funktionsnedsättning handlar bland annat om skolan

Igår kom en mycket viktig rapport. Årets fördjupningsarbete från Barnombudsmannen. Rapporten heter Respekt. Den bygger på vad 97 barn och unga med funktionsnedsättning berättar om sina förväntningar och vilja att få vara delaktiga. Få slippa fördomar, kränkningar och våld. De vill ha respekt. Men som de konstaterar i rapporten så ser verkligheten ofta annorlunda ut.

Det finns en mycket intressant del om skolan och skolan dyker även upp som ett problemområde under andra rubriker. Den stora slutsatsen om skolan är att de här elever inte får det stöd de har rätt till, hur det tar åratal innan de får rätt stöd, att de ofta tvingas till många skolbyten innan så sker, att skolor inte upprättar åtgärdsprogram som de borde och hur många skolor hänvisar till organisatoriska och ekonomiska kostnader för att slippa ta emot elever med t.ex. neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Alla intervjuade elever verkar ha fått gå i åratal med sina skolproblem och deras föräldrar har fått kämpa hårt. Det gäller flickor och det gäller pojkar. Ingen genusskillnad i hur skolan fungerar. Något ni läsare känner igen!

En av många slutsatser i rapporten är att flickor inte får diagnoser i samma utsträckning som pojkar. Men inte att pojkar skulle få bättre stöd. Så detta är ingen genusfråga. Utan en rättighetsfråga för alla barn, oavsett kön! Skolan måste ge alla barn samma förutsättningar. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

En kort video på 1,5 minut om rapporten:

Här kan du läsa om Barnombudsmannens förslag det innehåller bland annat:

Rätten till identitet, t.ex. utred hur barns rätt till information och delaktighet kan stärkas i lagstiftningen, skärp kompetenskraven för professionella som arbetar med barn och informera barn om deras rättigheter.

Rätten till utveckling, tex följ upp kunskapsresultat och möt barn med förväntningar, förbjud skolor att neka barn plats på grund av funktionsnedsättning, analys och åtgärder mot obefogade skillnader mellan flickor och pojkar i diagnostisering och stöd, stärkt stöd till barnens föräldrar: samordnare och utbildning.

Rätten till skydd, som handlar om att uppmärksamma barn med funktionsnedsättnings utsatthet för våld i nära relation, elevhälsa tillgänglig på barnens villkor, varn med funktionsnedsättning ska inte ha sämre skydd än andra barn mot kränkningar i skolan.

Här kan du hitta hela rapporten som pdf

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Aspergers syndrom, Autism, barn, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, pojkkrisen, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolplikt, Skolrätt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s