Det kan behövas tydliga mål för att förstå meningen med sportlovs-aktiviteter!

20161109_105208
Sportlov för en hel del de här veckorna nu! Många barn och ungdomar ser det som totalt meningslöst att ta en skridskotur, åka en skidtur, ta sig upp och ner för en backe, bara gå en promenad, strosa på ett museum, umgås med släkten… De vill veta varför eller förstå vad de får ut av det. Det kan finnas alla möjliga skäl, till exempel adhd, aspergers, autism eller lite oro, blyga, svårmotiverade… Det här är inför aktiviteter på sportlovet, men sättet att tänka fungerar generellt!

Drottningen vaknar av att solen skiner in genom fönstret. Hon sträcker på sig och mår bra. Lediga, semester, i och för sig kallt och ruggigt, det snöar, men ompysslade hos mormor och morfar, alltså Prestationsprinsen mormor och morfar. Det luktar nybryggt kaffe. Hon funderar lite på dagens mål. Tydliga mål. Att gå en promenad längs havet, hoppas snöandet lättar lite. Men hur som helst är det ju härligt att se havet och hitta grejer i strandkanten, kanske är det lite is. Hon tassar upp. Prestationsprinsen sover otroligt tungt.

De kom i förrgår och de första dagarna har förstås gått åt att få Prestationsprinsen installerad och van vid mormor och morfars hus, sängen, deras badrum… Drottningen var med syskonen på museum igår. Men pappa var hemma med Prestationsprinsen. De mådde gott. I det lilla och långsamma och alldeles lagom tempot. Men Prestationsprinsen har ändå varit helt slut och sovit mycket.

Drottningen säger godmorgon till sin mamma. Morfar är redan uppe och igång med något byggprojekt. Hon häller upp en kopp te. Mamma kommer aldrig ihåg att hon inte dricker kaffe.

Idag ska alltså hela familjen ut och gå. Det är så otroligt vackert längs stranden och ungarna brukar göra strandfynd. Förr ville aldrig Prestationsprinsen följa med. Han förstod liksom inte anledningen. Varför. Varför ska de ut och gå? Varför cykla. Vart ska de? Vad är meningen eller målet med utflykten? I hans verklighet är saker meningslösa om de inte leder till något. Lite för abstrakt för en omogen 12-åring att tala om motion och hälsa, det är ju inget här och nu!

Så nu vet de tricket, Drottningen och hennes man. Vi ska inte ut och promenera idag. Vi ska promenera till fiket och dricka varm choklad med grädde. Samma utflykt. Olika beskriven. Att ut och gå är abstrakt. Att gå till ett fik är väldigt konkret. Varm choklad med god bulle kan också vara en utmärkt belöning som motiverar till en lite jobbig promenad!

Så trots Karin Boyes ord om att det finns mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd. Så stämmer det inte för alla. En del behöver just tydliga mål och mening. Tänk på det nu på lovet. Ni kanske inte behöver ändra programmet, utan beskrivningen av det. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Platser kvar! 
Identifiering och kartläggning av problematisk skolfrånvaro – 15 mars i Stockholm

  • Introduktion av Prestationsprinsens modell för att arbeta effektivt med problematisk skolfrånvaro.
  • Vi går igenom vad som behöver vara på plats för att vi tidigt ska identifiera frånvaro och snabbt kunna sätta in insatser.
  • Kartläggning av frånvaro är svårt och vi ser att den ofta brister. Därför går vi igenom risk och skyddsfaktorer till omfattande frånvaro och hemmasittande, samt hur vi kartlägger dessa för att hitta relevanta insatser och åtgärder.
  • Vi tittar på olika metoder och projekt, goda exempel, kopplat till hur man tar fram eller förbättrar stegen identifiering och kartläggning i sin egen arbetsprocess.
  • Läs mer och anmälan.

Hjälp oss gärna att sprida information om denna kursdag. 100 procent nöjda deltagare.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.