Tips på hantering av gnälliga föräldrar som hör av sig för ofta till skolan

Det är mycket om föräldrar om hör av sig för mycket till skolan. Men jag har inte sett en enda artikel, inlägg eller post som försöker göra en analys av varför föräldrar hör av sig.

föräldramail

Jag kan utan att fundera allt för mycket komma på flera orsaker, som jag själv upplevt, både som förälder och i mitt arbete med skolan, samt hört många föräldrar vara besvikna över.

Ta detta som en checklista och för statistik under en månad på vilken kategori nedan som kontakten med föräldrarna faller under:

  1. Otydlig information från skolan. Det står i veckobrev eller nyhetsutskick/mail t.ex. Glöm inte att vi ska till museum nästa vecka, eller Lämna in romanredovisningen på onsdag… och det enda det leder till är ”Just det, vad var det nu igen…” Först letar eleven och sen föräldern på intranätet och hittar ingen information, därför att den läraren inte har lagt in någon planering och läxor, eller för att man inte uppdaterar kalendern. Då är det inte konstigt att man som förälder hör av sig till läraren.
  2. Otydliga uppgifter, eleven förstår inte läxan. Frågor/områden som man inte gått igenom, uppgifter som är för svåra, eleven förväntas själv hitta svar som inte finns i de böcker och material man gått igenom, men eleven letar runt i böckerna, otydliga, enorma skrivläxor utan stöd för vad som förväntas eller instruktioner kring upplägg och förväntningar.
  3. Skolan är inte snabb och proaktiv med information om till exempel incidenter och förändringar. Det kan vara slagsmål, lärare som brutit ihop på lektioner, att en lärare blivit långtidssjukskriven, att 10 lärare sagt upp sig, att en elev i klassen farit illa, att ett stort antal elever kommer att byta skola, att matsalen ska byggas om, lärare byter roll, att någon blivit attackerad, mobbad, kränkt… När rykten börjar och information sprids utan korrekt och saklig information från den som har koll, genererar det förstås både samtal och mail till skolan.
  4. Skolan är okoordinerad. Samma vecka har en klass flera prov och flera stora inlämningar, kanske dessutom lite vanliga läxor. En ohållbar belastning som förstås måste få ifrågasättas.
  5. Skolan ger inte möjlighet till planering och förutsägbarhet. Läxor läggs upp på intranätet eller meddelas någon dag innan det är dags. Det ger inte elever, och föräldrar som vill hjälpa till, möjlighet att strukturera veckans hemarbete. Man tittar igenom på söndagen och ser mängden läxor, träningar, födelsedagar och annat och tror sig ha en fungerande plan, men på tisdagen lägger Matteläraren in en liten extra-läxa, och hoppsan, geografiläraren fick visst samma idé på onsdagen. Om detta händer regelbundet måste ju någon informera skolan om att det inte är hållbart…
  6. Lärare vill inte använda och har inte krav på sig att använda digitala plattformar. Skolledningen tycker att det är OK att lärare inte lägger upp planering, sina läxor, resultat, prov osv. på tex Schoolsoft. Det vill säga det finns ett utmärkt sätt att kommunicera med elever och föräldrar, men man struntar i det. Man meddelar muntligt, delar ut lappar eller lägger upp bara vissa saker och när man ”hinner”…. Så klart föräldrar hör av sig. Hur kan man ens bli förvånad.
  7. Ingen kommunikation alls…. Många elever som riskerar att inte nå målen eller har andra problem i sin skolsituation fångas inte upp korrekt. Trots att situationen skyndsamt ska utredas, så görs inte det. Inget beslut om åtgärdsprogram eller inte tas. Familjer med tex hemmasittare ligger på, hör av sig regelbundet. men får inga svar, inga beslut eller inget möte. Månaderna går och ingen från skolan hör av sig.
  8. Viktig information från hemmet. Det är bra om vårdnadshavare informerar om allvarlig sjukdom i familjen, om någon närstående dött, om eleven varit allvarligt sjuk, kanske vårdats på sjukhus eller intensiven, om föräldrar ska skiljas och barnet tar det mycket hårt, om barnet inte mår bra. Eller om de inser att något inte fungerar som det ska i skolan, mobbing, anpassningar eller särskilt stöd som inte utförs, bråk, om de fått information från sina eller andras barn att lärare sagt eller gjort olämpliga saker, att något är trasigt och inte fungerar osv.
  9. Överdrivet föräldraengagemang. Föräldrar som vill ifrågasätta betyg, meddela att hänsyn måste tas till deras barn som har hösnuva, förlorat en hund, inte förstår, inte kan, inte orkar… Men hur kan vi vara säkra på att det är oviktigt eller överdrivet? Vem har rätt att göra den bedömningen och hur snabbt.
  10. Annat. Jag har förstås inte tänkt på allt. Lägg till kategorier eller lägg dem i denna kategori.

Efter en månad har du en bra bild av varför föräldrar hör av sig. Rannsaka dig själv varje gång du vill lägga det i ”Överdrivet föräldraengagemang”. Kan vi verkligen det utan att ta reda på mer?

Detta är de två första faserna i ett strukturerat arbete med ”överflödet” av kommunikation från föräldrar. Det kallas för identifiering (att det är ett problem och kategorierna) och början på en analysfas, varför har vi så mycket samtal och mail. Inom kort kommer en checklista och tips på nästa steg dvs slutför analys och ta fram åtgärder.

Låt oss hjälpas åt med det här. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

PrestationsprinsenVill du få hjälp med din skolas kommunikation?

Vi kan hjälpa dig att få till en bättre fungerande och
mer tillgänglig kommunikation som minskar
mängden arbete? Hör av dig genom formuläret här!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tips på hantering av gnälliga föräldrar som hör av sig för ofta till skolan

  1. Ytterst tänkvärt att kategorisera kontakter på detta sätt för att kunna dra analys utifrån det. Punkt nio skulle jag gärna vilja fortsätta problematisera, kanhända det blir ett blogginlägg. Så länge sprider jag gärna detta, som ett bra tankespjärn.

    • Tack Magnus, min tanke är här som i allt jag skriver. Ett oönskat beteende har en orsak. Oftast är det vi själva som behöver ändra vårt beteende och bemötande för att det hela ska fungera bättre. För alla…

      Ser fram emot om det blir lite tankar kring punkt 9!

      Jag återkommer själv med lite tankar kring vad som är nästa steg, då man börjat förstå varför de hör av sig.

  2. Tina skriver:

    Reblogga detta på M som i underbar och kommenterade:
    Frågan är varför föräldrar hör av sig för mycket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s