Autism och empati, många har missförstått

Delade detta på min Facebooksida igår, tycker det är en bra, kort och koncis text som förklarar mycket.Capture

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Autism och empati, många har missförstått

  1. Anarkoautism skriver:

    Jag tror inte att det som kallas ”kognitiv empati” egentligen saknas heller. Autister har svårt att förstå och förutse var neurotyper tänker, men den svårigheten är ömsesidig. Alla har lättare att förstå hur någon tänker, som mer liknar en själv. För NT är kategorin ”personer som tänker ungefär som jag” väldigt mycket mer omfattande, än samma kategori är för autister. Detta i kombination med att autister alltid får skulden vid missförstånd, och att förmågan att förstå hur autister tänker värderas väldigt låg, leder till en ”synvilla” av att autister inte förstår hur andra tänker. Men jag har aldrig stött på några som förstår mina tankar bättre än just andra autister.

Kommentera

