Checklista – 10 tips för stundande lov och resor, bra för alla speciellt barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Prestationsprinsen

Skrev häromdagen ett inlägg med tips inför novemberlovet, resor, solsemester, skolresor, konferenser med mera. Det blev mycket uppskattat och spritt. Här jag sammanfattat huvudpunkterna i en checklista. Och längst ner finns det som pdf, lätt att skriva ut.

  1. Gör ett schema för hela perioden med vad som ska hända varje dag
  2. Använd mycket bilder, för att visa hur restaurang, hotell, museum ser ut. Men också personer ni kommer att möta eller gästa.
  3. Rita, t.ex. en bil, en båt, en strand, en giraff, en pool. Säger mer än tusen ord.
  4. Förvara schemat i en plastficka så att det kan tas med. Printa ut och ta med det som verkar skapa trygghet och förutsägbarhet. Bra reserv när plattan eller mobilen har slut på batteri.
  5. Använd internet, spara länkar till kartor och webbsajter till vart ni ska, webbsajter för landet, staden, hotellet. Har stället eller de ni ska besöka instagram, en facebook, en blogg, en youtubekanal ni kan besöka?
  6. Använd smartphone eller andra mobila enheter. Lägg in i kalendern med text och bild, lägg in påminnelser eller använd någon bra schema-app (Du kan hitta mycket bra om appar med mera hos M som i underbar)
  7. Reträttplatser – trygga, kända miljöer som kan tjäna som reträttplatser: spel på telefon, padda eller nintendo, favoritboken, kanske en kudde hemifrån, favoritlåtarna på spotify/itunes, få stanna i bilen… Kan behövas just där och då. Det blev för mycket. Tyvärr.
  8. Mat, är ofta ett problem. Ta med något som funkar eller varför inte äta favoriträtten varje dag. Eller låt ditt barn äta hemma på hotellrummet hela semestern. Eller gå till samma restaurang varje kväll. Det är inte fel att gå på kända matkedjor ger igenkänning, förutsägbarhet.
  9. Överskottsenergi, planera in stopp och tillfällen för att röra sig, springa i kapp, hoppa tjugo gånger, stå på händerna, hoppa rep, kicka med älskade bollen osv. Skippa att hyssja och tysta. Energin måste ut!
  10. Ställtid och vila. Lägg inte in för mycket aktiviteter. Hinn andas och ge ditt barn tid att återhämta sig. Det kan behöva sova massor eller ta en mellandag och bara se på TV. Kanske inte ska åka på utflykt på dagen och gå på ny restaurang på kvällen?

Fråga och lyssna på vad era barn och ungdomar säger och önskar. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Checklistan som pdf: Prestationsprinsens checklista_lov och resor

Prestationsprinsen

Kurs – Professionella i samverkan för hemmasittare

Nästa terminskurs för yrkesverksamma som möter elever med problematisk skolfrånvaro börjar i Stockholm, februari 2017. Fem tillfällen under vårterminen, gästföreläsare, diskussioner, erfarenhetsutbyte. Mer info

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s