Åtta tips om reträttplatser, fysiska och mentala, för barn och unga i övermäktiga situationer.

Jag brukar ju tala om reträttplatser. Någonstans där man kan dra sig undan då det blir för mycket. En avtalad, bestämd fysisk plats eller en mental plats. Ibland blir det för mycket för oss alla. Men är man orolig, stressad, frustrerad, på autismspektrumet, har neuropsikatrisk funktionsnedsättning/uppsättning eller liknande så behöver man det oftare än oss andra. Och eftersom maj är en prövning för ovan nämnda så är detta högaktuellt!

Ibland kan bara vetskapen om en reträttplats göra att en utflykt eller liknande fungerar, även om den inte används…

Reträttplats för små barn – Ta med ett tält eller sätt upp en flyttlåda som de kan krypa in i. Hittade ett underbart reträttplats-tips för mindre barn, hos norska autismeforeningen, ta med ett leksakstält! De finns små, med favoritkudden och gosedjuret kan man skapa igenkänning och trygghet varsomhelst på museum, utflykten, hos vänner, på hotellrummet… och hemma förstås!

Lektält

(just de här från Clas Ohlson och inredamera – vill inte göra reklam, men de äger säkert bilden osv… Men det finns biltält, indiantält, prinsesstält, pirattält, tunnlar och…)

Klassen kan ha en reträttplatshörna, lugn och mysig, öppen för alla. Ungefär som vilorum på arbetsplatser.

Personlig reträttplats, barn och unga, skolan – Har man elever som ofta tycker situationer blir övermäktiga kanske de behöver en egen, specialanpassad. Det kan vara att man får gå ut i korridoren, gå ut på gården kanske till ett visst träd eller viss bänk, gå till biblioteket eller att man har en alldeles egen lugn hörna någonstans. Det viktiga är att eleven känner att den kan pausa, rensa tankarna och komma igen. Det är också viktigt att vi vet var eleven är, vart den tar vägen. Det här kan förhindra att elever flyr hem eller ut på stan.Låt eleven vara med och bestämma reträttplats!

Reträttplats, barn och unga, fritid –  många barn har eget rum och annars en egen säng. Det kan vara mycket viktigt att få retirera dit när det blir för mycket, vare sig det är rolig lek med bästisen eller en utmanande släktmiddag. Datorn kan ha en fantastiskt lugnande effekt på barn och unga i affekt. Att få spela favoritspelet eller glida runt bland favoritbloggarna eller youtube:arna skapar igenkänning och förutsägbarhet. Är man borta kan man med fördel bestämma ett ställe, gärna en hörna, så det inte händer saker bakom ryggen. Kanske kan ett lite äldre barn eller ungdom få gå ut och sätta sig i bilen.

Reträttplats, unga vuxna – det kan behöva ett lugnt hörn även t.ex. i gymnasiet, på arbetsförmedlingen eller praktiken också. Av samma skäl som i andra sammanhang, att få minska mängden intryck och sortera i de som överöst en. Om det är utflykter eller fester så kan bilen vara en fantastisk reträttplats, bara gå ut och sätta sig. Ingen vet var man är. Samla sig och sen gå in igen. Dessutom kommer man fort hem med en bil om det inte funkar alls!

Minireträttplatser – de här kan vi vuxna ha riktigt jobbigt med. Men vi får öva helt enkelt. Några exempel : dra upp luvan, på med kepsen och dra ner skärmen, låta luggen falla över ansiktet, vända sig bort, sätta sig på golvet i ett hörn, lägga sig på bänken…

Mentala reträttplatser –  sluta ögonen och drömma sig bort, meditera, inte låtsas höra, tala med en låtsaskompis, hörlurar med bra musik, bok eller favoritsagan, få spela lite på mobilen eller läsplattan, krypa upp i pappas knä eller få lägga huvudet i sin älskades knä och bara blunda, rita, ta en kopp te, inte låtsas höra, få en saga berättad…

Minireträttplatser och Mentala reträttplatser är bra då man är på nya platser. De är alltid med och nära till hands. Men man kan ju också bestämma en plats, en bänk, ett träd, en hörna var som helst där man är för tillfället.

Ge dem tid, lugn och ro – det är oftast bäst att vänta ett tag innan vi söker upp dem på sina reträttplatser. De är fantastiskt duktiga som hittat på denna strategi eller lärt sig den. De väljer den då situationen är dem övermäktig. Då behöver de få lugn och ro. Det tar tid att rensa och hantera för mycket intryck. Ge dem den tiden. Stick inte fram huvudet och fråga ”vad hände?”, ”hur mår du?” eller liknande. Ge dem bara tid. Antingen kommer de tillbaka av sig själva eller så kan vi efter ett tag söka upp dem. Kanske bara sätta oss i närheten, visa att vi finns, att vi förstått och när de behöver finns vi där för dem.

Tänk på reträttplatser, för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

 

Du vet väl att vi arrangerar kursen/nätverket

Professionella i samverkan för hemmasittare

Terminskurs, 5 tillfällen,
gästföreläsare, kompetensutbyte
Nästa start september 13 i Stockholm.
Mer info och anmälan.

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Familjeliv, Föräldraskap, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, oro och nervositet, Skolan. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Åtta tips om reträttplatser, fysiska och mentala, för barn och unga i övermäktiga situationer.

  1. Ann-Kristin skriver:

    Bra info!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s