Kvarsittning och straff är ingen bra metod för att ändra någons beteende… skolan borde fundera på varför beteendet uppstår och kanske kan man göra något åt det istället!?

Om tycker att straff, ta i hand eller säga förlåt är en bra konsekvens av ”felaktigt” beteende, så undrar jag om man funderat på konsekvenserna av straff eller att släta över…

Prestationsprinsen

Straff är inget bra sätt att förändra någons beteende. Man måste försöka förstå varför det oönskade beteendet uppstår och ta på sig största möjliga ansvar som vuxen att försöka förändra det med positiva insatser. Och det är speciellt viktigt i skolan!

Kanske eleven inte förstår varför den gjorde fel eller inte kan hantera något som gör att den gör ”fel”. Då hjälper vi inte till genom att tala om att nu gjorde du så fel så att du får kvarsittning… Eleven har fattat att det var fel, behöver hjälp att hantera situationen annorlunda istället.

Eller så ser barnet eller ungdomen straffet det som ett pris. Är det värt att betala böter de få gånger jag åker fast för fortkörning med moppen, eller avgift vid biljettkontrollen, eller att sitta kvar efter skolan mot att lämna skolgården… (känner du igen dig?)

Eller så föder det bara irritation och hämndbegär. Man blir bara…

View original post 256 fler ord

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s