Lärare och rektorer måste skärpa sig för att Sverige ska kunna klara konkurrensen i framtiden!

Låt oss göra ett experiment, berättar strax vilket:

Både lärare och rektorer måste skärpa sig för att Sverige ska kunna klara konkurrensen i framtiden. Det går dåligt i svenska skolan. Lärare, rektorer och andra ansvariga för skolan måste skärpa sig. De gör inte sitt jobb, svenska elever lär sig inte på samma nivå som andra länders elever enligt PISA-undersökningarna. Detta beror enligt många rektorer och lärare som fått uttala sig senaste tiden på eleverna, och i viss mån på föräldrarna. Men de ansvariga i skolan måste inse sitt ansvar, att det handlar om att göra sin plikt även för dem, sen kräva sin rätt.

Skolpersonal stressar elever och föräldrar. De tar inte ansvar för de elever de har framför sig. Lärare och rektorer kan inte hålla ordning och de är så omotiverade och inte kan motivera eleverna.

Lärare, elevhälsoteam och skolledningar förstår inte situationen. De håller inte att de bara fortsätter med sitt omotiverade undervisande, de krävs disciplin och förberedelser. Kompetensen ute på skolorna är dessutom låg vad gäller elever på autismspektrumet, med neuropsykiatriska tillstånd, sårbegåvade, oroliga, med koncentrationssvårigheter, stressade…

Detta medför massor med extra arbete för föräldrar. För att kompensera måste de maila och ringa för att deras barn över huvud taget ska få den utbildning de har rätt till. De möts av ointresse och nedsättande uttalanden från rektorer och lärare. Föräldrarnas situation blir ohållbar, liksom elevernas.

Nej, en sådan här text skulle inte publiceras i Sverige 2015. Inte den artikeln, inte den rubriken. Nu är många av er upprörda och undrar vad detta ska var bra för.  Men byter du plats på rektor och förälder, repektive lärare och elev. Då är det bara som något i mängden av vad som skrivits sista tiden. Varför är det så?

Föräldrar!Prestationsprinsens artikelsamling om uppfostran

Detta är inte ett påhopp. Jag har inspirerats lite ur senaste halvårets artiklar, insändare och sociala media om föräldrar och elever och bytt ut dessa mot rektorer och elever. Rubriken är en parafras på den inledande meningen från en intervju med statsministern i DN 29 maj.  Mitt syfte med detta inlägg är att skaka om, vrida på begreppen och försöka påverka debattklimatet till lite mindre anklagande och lite mer framåtsyftande. Det finns många sådana redan nu, men det här handlar om hur vi debatterar skolan, alltså debatten i sig.

Nu kommer en massa kommentarer strax om att jag går på skolan, går på lärare, rektorer och andra i skolan som kämpar hårt med små resurser. Det gör jag inte. Det finns massor av hjältar där ute i Sveriges skolor som gör fantastiska insatser långt över det som ingår i tjänsten, varje dag. Det finns de som inte gör det.

Det finns också föräldrar och elever som sköter sig alldeles exemplariskt i sin relation till skolan. Andra som upplevs jobbiga, för de måste lägga en tid och energi på sina barns skolor långt över det som kan anses normalt för en förälder. Men de gör sin plikt för att få det deras barn har rätt till, utbildning… Det finns föräldrar som inte sköter relationen bra.

Vare sig rektorer, lärare, föräldrar eller elever blir inspirerade eller peppade av den här sortens artiklar. Det vet vi alla, man kan få massor av positiv feedback, men det är det negativa, påhoppen och elaka som fastnar.

Ut med de goda exemplen i stället: Hur har skolor fått ner antalet mail och telefonsamtal från föräldrar? Hur har oredan i en skola byts till lusten att lära? Var tar man till vara extraordinära egenskaper som Asperger, särkild begåvning på ett bra sätt? Hur har skolor i gott samarbete med vårdnadshavare lyckats få ner oron och ångesten över skolan hos sina elever? Berätta om ett riktigt klokt mail från en förälder!

För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Familjeliv, Föräldraskap, jobbet, Lärare, ledarskap, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, oro och nervositet, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lärare och rektorer måste skärpa sig för att Sverige ska kunna klara konkurrensen i framtiden!

  1. JK skriver:

    Kolla in DN:s sjuka ledare av Hanne Kjöller om hemmasittare. Snälla Ni som orkar skrik högt! Fördomar om att problemet är att mamman är i ”symbios” med barnet borde vara utrotade för länge sedan, men lever och frodas.

    • Det finns en del bra i den också faktiskt, men själv förstår jag inte varför hon väljer att koppla hemmasittarproblematiken till just föräldranätverk och föräldrar. Hon har ju med i början hur komplext det är. Och tar upp olika verksamheters ansvar. Varför landa i föräldrarna, mammans symbios osv även om hon begränsar sig på slutet till när det gäller ”i övrigt normalt fungerande barn”. Vad nu det är. Det kan finnas normalt fungerande barn som inte vill gå och föräldrar låter dem. Men det är inte det typiska, så varför lyfta fram just det. Det förstår jag uppriktigt inte.

  2. stockarnasknak skriver:

    Tyvärr måste jag säga att jag känner igen vår skola. Förra veckan på ett möte med rektor fick vi höra att hela personalgruppen blir stressade och oroliga av oss föräldrar. Vi har för stora krav och är så kunniga om vårt barns autism och hans inlärning så de blir nervösa! Våra krav är enbart att han skall få en undervisning som är anpassad till hans funktionsnedsättning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s