Tre frågor till regeringen! Satsar på elevhälsan och lyfter fram tjejer och HBTQ-personer – varför just dem? Killarna, hemmasittarna, de med unika funktionsuppsättningar med flera!?

Gustav Fridolin– Vi ser hur kunskapsresultaten sjunker samtidigt som allt fler unga mår dåligt, inte minst unga tjejer och HBTQ-personer. Det hänger ihop och ska man vända utvecklingen i skolan kan vi inte bara prata om prestationerna utan vi måste också prata om de som ska prestera. Om de mår dåligt är det svårt att klara skoldagen och därför satsar vi på elevhälsan, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Källa: Utbildningsdepartementets samlade budgetsatsningar på regeringen.se
Foto: Kristian Pohl/ Regeringskansliet
Uppdatering 26 april: Idag uppdaterade regeringen sidan och la till funktionsnedsättningar! Det går att påverka!

Det är synd att Utbildningingsministern lyfter fram vissa särintressen. Det innebär ju automatiskt att andra inte lyfts fram. Det signalerar en prioritering. Det vore väl bättre om regeringen kunde hitta en mer allmän formulering och sen nämna några exempel som: de i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd, de som är socialt utsatta, de som inte undervisas i välfungerande lärmiljöer, de som lider av psykisk ohälsa eller riskerar det med flera.

Varför lyfts flickor fram framför pojkar? Vi vet ju att det är killarna oftare anses vara i behov av särskilt stöd, de når sämre resultat, får oftare diagnos och tar oftare livet av sig än flickor. De mår dåligt och det leder till bråk och utagerande. Med det sagt så är det barnen och ungdomarna som mår dåligt vi ska lyfta fram, inte ett kön!

Varför just sexuell läggning och inte funktionsuppsättning? Vi vet efter Skolinspektionens återkommande rapporter att det brister både i arbetet med anti-mobbing, extra anpassningar och särskilt stöd ute i våra skolor. Det drabbar hårt elever med diagnoser och liknande eller unika funktionsuppsättningar t.ex. särbegåvning och högsensitiva. HBTQ-personer drabbas hårt av brister i anti-mobbing-arbetet och likabehandlingsarbetet. Men det är så många fler! Lyft fram helheten i stället för ett av flera särintressen!

Varför koppla Elevhälsan bara till eleverna? En av de viktigaste uppgifterna för Elevhälsan är att stötta övriga pedagoger i sitt arbete med bra anpassningar och då det behövs extra anpassningar och särskilt stöd. Många elever är i behov av liknande anpassningar och särskilt stöd, bygg in det i undervisningen i stället för att se allt som individuella lösningar. Och hoppsan, då handlar ju Elevhälsans arbete inte bara om elever i behov av särskilt stöd, utan även lärare som är i behov av stöd och kompetensutveckling…

När vi träffade Gustav Fridolin och Helen Öberg härom veckan bad vi att de skulle sluta tala så kategoriskt om elevens brister i diskussioner om särskilt stöd.

… och ska man vända utvecklingen i skolan kan vi inte bara prata om prestationerna utan vi måste också prata om de som ska prestera.

Men även de som ska se till att det presteras! Det är ofta pedagogiken och lärmiljöerna som behöver utvecklas, inte elever som ska fixas!
Vi bad dem för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, pojkkrisen, Politik, psykisk ohälsa, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tre frågor till regeringen! Satsar på elevhälsan och lyfter fram tjejer och HBTQ-personer – varför just dem? Killarna, hemmasittarna, de med unika funktionsuppsättningar med flera!?

  1. Rebecka skriver:

    Ett bra och viktigt inlägg.

  2. Mekki Karlsson skriver:

    Heja!!! Tänk att det ska vara så himla svårt att begripa. Olika funktionsuppsättningar finns inom alla de grupper regeringen vill satsa på. Då behövs fler strategier än en enda för att förändra för gruppen i stort.

  3. Mia skriver:

    Bra inlägg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s