Men jobba nu då och var lite noggrannare. Lexikon för att rocka sockorna, förstå och gilla olika i praktiken!

Bild fr PrestationsprinsenMattelärare Anders syn på situationen:
Prestationsprinsen sitter och stirrar. Igen. Nu ber Anders honom att arbeta på, igen. Anders har skrivit upp på tavlan vad de ska arbeta med. Det är ett tips han fått för att öka strukturen och förutsägbarheten. Då blir det både muntliga och visuella instruktioner. Det underlättar för många av hans elever, som Prestationsprinsen. Men idag har han dessutom bett eleverna att skriva av följande som står på tavlan:

1 mil = 10 kilometer (km)
1 km = 1000 meter (m)
1 m = 100 centimeter (cm)
1 cm = 10 millimeter (mm)

Men han ser att Prestationsprinsen missat en nolla här och där och en bokstav här och där. Så hur ska det gå då han ska öva hemma, för läxan blir att repetera detta som Anders berättat, de diskuterat och låtit dem öva på idag. Du måste vara mer noggrann säger han till Prestationsprinsen.

Prestationsprinsens syn på situationen:
Oj, han förstod precis vad Anders gick igenom. Det där kan han redan. Det är ju helt logiskt. Cent betyder ju 100 och milli tusen vilket ju även kilo betyder i och för sig. Men vad svårt det är att skriva av. Varje gång han tittar upp på tavlan, måste han komma ihåg hur långt han skrivit i boken i förhållande till tavlan och samma sak då han skriver i boken måste han komma i håg vad han just läste på tavlan. Huvudet åker upp och ner och man ska komma ihåg var man började och slutade på två ställen och hålla i huvudet det man just läste tills man skrivit ner det. Det går inte! Han läser det, men kommer inte ihåg det då han ska börja skriva. Blääh.

Det är likadant då lärare skriver uppgifterna på tavlan, så ska man skriva av dem en i taget och svara på frågan. Tänk om han bara kunde få det på ett papper med utrymme att skriva… Mamma Drottningen och de på BUP berättade om att det finns något som heter arbetsminne och kodning och det har han tydligen svårt med. Så det handlar inte bara om att öva, han kan faktiskt inte lika bra som de flesta andra.

Ja, vad svårt det är att förstå hur olika vi är. Att skriva av kan få stora konsekvenser, säg att man ska skriva upp läxan själv. Präntar ner att läxan är sid 151-15. Jaha… missade visst något där. Var det 155 eller kanske 159. Vem vet! Barn och unga behöver inte öva på saker som får konsekvenser över annat lärande. De bör öva och få hjälp med strategier vid annat tillfälle och på annat sätt. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.

PrestationsprinsenProfessionella i samverkan för hemmasittare, start 23/2 2016

Kurs och nätverk, gästföreläsare, diskussioner,
övningar, allt kopplat till era utmaningar.
Prisvärt och med en kursledare
som brinner för frågan.
Info och anmälan.

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Men jobba nu då och var lite noggrannare. Lexikon för att rocka sockorna, förstå och gilla olika i praktiken!

  1. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Vi fortsätter att påminna om vad gilla olika och rocka sockor betyder i praktiken!

  2. Anna skriver:

    Hej! Jag gillar din blogg! Jag har en son som har svårt med att respektera andra, han har oxå svårt med övergångar och förändringar. Han har väldigt svårt att ta ett nej eller när det inte blir som han tänkt sig. Han är impulsiv och explosiv. Har du några idéer hur vi kan få till ett respektfullt ömsesidigt problemlösande (som Petra skriver om) ? Han känner sig ofta usel för att vi måste stoppa honom och säga åt honom så mycket jämfört med småsyskonen. Har du skrivit nåt blogginlägg om det kanske?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s