Åh dessa nervösa, överengagerade föräldrar. Lexikon för att rocka sockorna, förstå och gilla olika i praktiken!

teaterAtt förstå och gilla olika? Skolan, fröken Mia, beskriver situationen:
Inför teaterbesöket har Prestationsprinsens föräldrar ringt och mailat. De vill veta vilken tid bussen går, vilka byten klassen kommer att göra på vägen dit, hur lång pjäsen är, var de ska äta matsäcken, om det går att ordna så att Prestationsprinsen vet i förväg med vem han ska sitta och om han kan få sitta längst ut på en rad med löfte att det är OK att gå ifrån, med mera. De är så överbeskyddande. Varje utflykt går bra, men ändå håller de på. Det är ju snarare de vanliga dagarna efter han inte kommer! Ibland har de föreslagit att han ska få ledigt dagen efter en friluftsdag eller utflykt. Eleverna har ju redan missat en hel dags lektioner… Nåväl, teaterbesöket gick ganska bra, lite stök, men han var glad hela tiden.

Översättning! Drottningen beskriver situationen:
De har ett litet monster i huset, Prestationsprinsen har exploderat i raseri, gråtit över att lillebror satt sig för nära i soffan, kräkts över den äckliga maten och försökt slå sig fri från att lägga sig, nu ligger han utmattad i sängen och bara gråter. Helt slut, helt utmattad, helt less på livet… Han kommer förmodligen inte att gå i skolan på ett par dagar. Han måste återhämta sig och komma in i invanda rutiner hemma, innan han kan göra samma sak i skolan.

Efter varje utflykt eller annan schemabrytande aktivitet är det likadant. Om de fått bra information inför utflykten och de lyssnar på deras tips, så kan det gå bra, men alltid samma scener hemma efteråt. Det är för mycket med allt nytt, allt ovisst, alla snabba omställningar och övergångar från en sak till en annan, han biter ihop, men sen tar utmattningen ut sin rätt. Och skolan svarar alltid: Han var så pigg och glad hela dagen, det måste vara något där hemma som ställer till det. Drottningen känner sig helt förtvivlat maktlös.

Det är svårt att förstå det man inte ser. Både osynliga funktions”nedsättningar” och konsekvenserna av fel bemötande som sen sker i en annan miljö eller situation. Det här ett av de vanligaste problemen föräldrar möter ”Men hon är så glad här i skolan”, ”men han var så nöjd och deltog aktivt i studiebesöket”. Prestationsprinsar som kämpar tills de stupar. Det måste vi förstå, för  våra älskade ungars skull, ja för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Familjeliv, Föräldraskap, Särskilda behov. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Åh dessa nervösa, överengagerade föräldrar. Lexikon för att rocka sockorna, förstå och gilla olika i praktiken!

  1. Ping: Du gillar olika – vad kan du om fördröjd effekt? | Patientperspektiv

  2. Thegra skriver:

    Jamen exakt så är det ju! Vi har ingen diagnos på vår Loppa, men hon fungerar verkligen SOM OM. Som att hon åtminstone ligger väldigt nära den där gränsen för diagnos. Men ingen tror på oss när vi beskriver hur vi har det hemma. För det går ju alltid så bra överallt. I skolan, hos mormor, hos kompisar. Men det där som händer sedan, det är det ingen som kan föreställa sig. Det är otroligt frustrerande och får mig att ständigt tvivla på min egen föräldraupplevelse och förmåga…
    Tack för att det sätts ord på det! KRAM!

  3. Jessica skriver:

    Kan inte annat än le igenkännande. Och efter mitt leende kommer, ständigt, varför är det så svårt för skolan/andra att förstå. Tack för att du skriver! Jag delar. Och hoppas andra förstår när de läser.

  4. Återigen klockren beskrivning. Så mycket som inte syns. Osynligt handikapp om du inte har rätt ”glasögon” på dig och vet vad du ser och kan tolka det.

  5. Talking Back skriver:

    Väldigt välformulerat och jag hoppas verkligen att det här ämnet kan få bättre spridning. Kunskapen om fördröjd effekt, vad det innebär att bita ihop och hur rysligt mycket stress schemabrytande aktiviteter innebär måste bli bättre i skolans värld. Jag hoppas att alla som gillar olika och rockar sockor när det är kul jippon också är beredda att kompetenshöja sig och komma till punkten att respektera olika varje dag, året runt.

  6. pinnaroperenner skriver:

    Åh jag blir så arg – nyttigt att träna???!? Men om det är så nyttigt att träna på grejor – varför äter inte alla lärare med eleverna? Varje dag, varje gång? För det är ju nyttigt att träna på utmattande grejer…. Eller är ute på rasterna med eleverna? Alla pedagoger, varje gång? Läxor/förberedelser får de ju göra hemma när de är trötta på kvällen. För det är ju så nyttigt att träna på sånt som är utmattande..
    Grrrr! Ta av dig glasögonen och försök vara lärare en hel dag utan anpassning? Den ansträngningen är en bråkdel av vad många barn kämpar med! Varje dag! Hela tiden!
    HUR ska vi få ‘folk’ att förstå det?!

    • Om jag förstår dig rätt, (vilket jag inte är säker på att jag gör pga ironin som jag kanske inte tolkar som du menar) så håller jag helt med dig om att ansvaret att förstå, anpassa och bemöta på ett fungerande sätt inte ligger enbart på den enskilde läraren. Men om man är medveten om den här fördröjda effekten så kan man komma längre i samarbetet med föräldrarna och eleven än om man inte gör det, eller hur?

  7. Elin skriver:

    Tack igen. Har delat och hoppas att fler läser. Det här, just det här, är så viktigt att förstå. Som så mycket annat också förstås…

  8. Sanna skriver:

    Precis så är det. Jag har kämat för att utfykter, studiebesök och liknande skall ligga på fredagar och precis innan loven. Då har jag tid på mig att samla ihop mitt lille monster. Svaret jag brukar få är att det är nyttigt att träna på sådana här saker och att det inte går att lägga allt till fredagar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s