Fem tips om inkludering och anpassningar i kreativa ämnen som bild, slöjd, musik med flera.

Vi ser lätt en motsättning i struktur och kreativitet. Men så behöver det inte alls vara! Man kan lägga en grund, som är så förutsägbar att all energi kan gå till skapande och att släppa loss kreativiteten.

Lyssna på vår video (knappt 4 min) från youtube-kanalen Fundering Inkludering om inkludering och anpassningar i kreativa ämnen.

  1. Bygg upp en återkommande struktur och ritual för lektionerna. Samling, genomgång, fritt arbete, återkoppling, redovisning, inför nästa tillfälle… eller hur det nu passar i din lärmiljö. Skriv upp och skriv ut till de om behöver, eller alla! Använd gärna pictogram eller bilder. Numrerad lista eller ungefärliga tider.
  2. Var tydlig med  varför vi arbetar med det här, mål och krav, syftet med det hela. Det ökar motivationen. Arbetar du med formativ bedömning, så blir det här ett självklart sätt att arbeta.
  3. Håll eleverna sysselsatta. Det är dötid och väntetid som gör skolan tråkig och meningslös och inte minst ger tillfälle till bråk och bus! Så varför inte låta eleverna har två parallella uppgifter? Fastnar de på en, arbetar de vidare med den andra. Stanna inte för länge hos en elev, säg att du måste gå vidare, men kommer tillbaka strax. Inrätta en vänta hörna, stolar på rad med böcker och annat de kan arbeta med medan de väntar.
  4. Hjälpa-varandra-tabell – gör en tabell på tavlan med tre kolumner där eleverna får skriva upp sina namn. I kolumn 1 skriver de upp sig som har koll på uppgiften och känner att de kan lära ut och hjälpa andra. I kolumn 2 skriver de upp sig som är på god väg och i den 3:e skriver de upp sig som vet att de behöver hjälp för att komma vidare. Låt de i kolumn 1 hjälpa de i kolumn 2 och koncentrera dig i första hand på de elever som finns i kolumn 3. Vi vet från forskningen att eleverna lär sig otroligt mycket när de får lära ut.
  5. Det går att individanpassa även i de här ämnena. Allt från fast plats, alltid använda instrument med samma nummer, signal för att få gå ifrån, lektionsplanering utskriven, öronproppar/hörselkåpor/tillåt hörlurar och musik… fråga eleven, vi glömmer ofta att fråga eleven själv vad som skulle underlätta. Använd en reflektionslogg i slutet på lektionen där eleven kan kommentera vad som funkar och inte, var svårt eller inte. Den behöver inte vara handskriven(!) utan kan vara ljudfil eller en video eller…

Lycka till! För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Lärare, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s