Fem tankar kring att bryta mot skolregler

De av er som följer Prestationsprinsen vet hur kritisk jag är mot hur många skolor ser på regelbrott och konskekvenstrappor. Det kan ni läsa om i tidgare inlägg om konsekvenstrappor och skolregler. Här kommer lite övergripande tankar i en video från vår kanal Fundering Inkludering.

  1. Straffa inte regelbrottet utan försök förstå orsaken och arbeta med den. Ofta saker i lärmiljön, fysiska miljön, vårt vuxna beteende lika mycket som elevens.
  2. Vi vet inte vad som hänt, bara det vi sett. Vilket kan vara toppen på ett isberg vi inte vet något om. Ta reda på mer om det.
  3. Sätt upp frågebatterier som alltid används. Med stor respekt för alla inblandade. Ingen är ”skyldig”, för att vi tror det… Finns färdiga sådana att använda eller utgå från till exempel i Bo Hejlskovs ”Problembeteende i skolan”.
  4. Samtal är inte en åtgärd, det kan vara en metod (i alla fall om man har genomtänkta frågor). Samtal till föräldrar, samtal med rektor löser inga problem i lärmiljön av sig själv. Rätt saker måste diskuteras för att förstå och förebygga.
  5. Följ upp lärmiljön – ta reda på att anpassningar för eleven och rutiner för personal är accepterade, fungerar och efterföljs.

 

 

Advertisements

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s