10 argument för inkluderande undervisning, inkluderande pedagogik

Inkluderande pedagogik får mycket skäll och mycket uppskattning. Min uppfattning är att det är den enda möjliga vägen framåt. Men omställningen kommer att ta tid. Och vi måste börja i rätt ända. Det vill säga med oss vuxna, med hur vi utformar skolan och undervisningen. Inte med att lyfta elever från fungerande lösningar till icke-fungerande. Inte en enda elev!

Det innebär att det är skolpolitiker, huvudmän, rektorer och pedagoger som måste ta ett krafttag och se till att utvecklas och utveckla skolan och undervisningen. Att ta ett rejält steg utanför vår comfort-zone…

Tio övergripande argument för inkludering på min och Helena Wallbergs vlogg Fundering Inkludering (ca 3 min)

  1. Det handlar om en grundläggande syn på människor och undervisning. En värdegrund.
  2. Det handlar om helheter, inte elever. Vi måste titta på hela lärmiljön t.ex. fysisk miljö, läraren, undervisningen och eleven.
  3. Vi behöver inte uppfinna hjulet finns massor med forskning och exempel på det som fungerar. Stay tuned till våra bloggar och kanal Fundering Inkludering!
  4. Det handlar om att arbeta i en process för kontinuerligt lärande, för lärare och elever. Problemlösning tillsammans utvecklar hjärnan, vi lär oss för livet. Lärare och elev!
  5. Med en inkluderande undervisning och pedagoger som har en bred arsenal av anpassningar kommer mindre och mindre särskilt stöd att behövas.
  6. Det handlar inte om pengar! Alltså varken mer pengar eller besparingar.
  7. Med en inkluderande undervisning mår alla bättre. Lärare och elever. Alla mår bra och motiveras av att se och göra framsteg.
  8. Det handlar om att göra undervisningen bra för alla, inte de flesta.
  9. Det är svårt och tufft. Orka lyckas. Orka misslyckas. Gör om och gör rätt. Stötta eleverna i denna process.
  10. Kollegialt lärande är A och O, lär av varandra. Vi är bra på olika saker och vi behöver utvecklas tillsammans för att ha gemensam grund och syn i kollegiet.
Advertisements

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Lärare, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s