Alla dessa diagnoser och bokstavsbarn ADHD, ADD, Asperger, Autism, NPF, AST

kunskap NPF PrestationstprinsenFår vi vara den vi är? Jag funderar en hel del på alla neuropsykiatriska diagnoser som sätts och efterfrågas. Ingen som läser bloggen kan tro annat än att jag helt och fullt ”tror” på dem och vill kämpa för varenda unga med NPF-diagnos! Jag ser att det behövs så mycket mer kunskap och förståelse. Att de inte skulle behöva ha det så tufft som de ofta har det idag.

Men fast vi har så förvånansvärt lite kunskap om dessa diagnoser och elever i skolan, så är många pedagoger och rektorer så snabba att fråga efter neuropsykiatriska utredningar. Det går inte ihop för mig.

Man kan ju nästan ha en diagnos. Och jag säger att jag kämpar för ungar som tänker, känner och gör annorlunda. Men långt i från alla som gör det ska ha en diagnos förstås. Och vad är annorlunda? Det kan ju vara smarta (hög- eller särbegåvade), geeks, hemmasittare, oroliga, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, med psykisk ohälsa, blyga, högsensitiva, energiska… Ja, det är ju det vi upplever som annorlunda. Och det kan bero lika mycket på våra begränsningar som begränsningar hos den vi möter, om nu annorlunda är något som brister.

Man kan välja att se det annorlunda som extraordinärt! Något utöver det vanliga. Många brister kan vändas till styrkor med förståelse och kunskap. Kan vi inte så här på internationella barndagen bara kämpa för att förstå varenda unges behov bakom beteendet vi ogillar? Acceptera det annorlunda, udda, speciella, alldeles extraordinära!?För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Alla dessa diagnoser och bokstavsbarn ADHD, ADD, Asperger, Autism, NPF, AST

  1. JS skriver:

    Vår son ska utredas på skolans rekommendation. Nya pedagoger föreslog utredning efter att ha haft sonen i ca 2 månader. Dom har inte kopplat in skolhälsovård med åtgärdsplan innan utredning. En stor tragedi hände vår familj för två år sedan. Dom ser inte någon som helst koppling gällande detta. Utredning är för skolan lösning på allt. Suck!

  2. maria skriver:

    Jag har en pojke med diagnos autismliknande tillstånd. Nu när han börjar bli stor tycker jag att en onödigt stor del av hans barndom gått åt till att oroa sig. Han är ju en underbar person och han var ett underbart barn och jag är glad för alla stunder vi haft att bara vara. Känner att man ibland måste kämpa för glädjen att glädjas åt det barn som upplevs som annorlunda. För det annorlunda ligger i betraktarens/de som mest bestämmer hur samhället ska vara ögon. Många människor som anses ha dessa diagnoser har säkert haft sina uppgifter i ett annat slags samhälle. Många är så duktiga på mycke toch har så stor uthållighet och sinne för detaljer. Låt oss prata mer om styrkorna som många av desa människor har. Låt dessa barn aldrig behöva tvivla på vuxenvärlden eller sin förmåga. Tack för en fin blogg och trevlig helg

    • Tack Maria, ja, jag håller med dig 100%. Bort med funkofobi och snäva normer för vem som är ”normal”. Nej alla unika funktionsuppsättningar innebär något fantastiskt som många andra saknar. Vi måste ta vara på dem, inte vara så nedsättande, funktionsnedsättande…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s