Likvärdig skola och utbildning – Sveriges skolor är kanske provocerande likvärdiga

usaflagga på PrestatinsprinsenLikvärdig skola och utbildning, vad är det? Och när har man nått det? Hur likvärdiga kan skolorna bli? Jag kom nyligen hem från en resa till USA där jag träffade en del skolfolk och fick tillfälle att diskutera skola. Det som slog mig mest var att det är faktiskt mycket som är bra i svensk skola. Det kan vi ju behöva konstatera ibland!

Om vi till exempel tar diskussionen om en likvärdig skola. Skolverket använder två källor för analyser av skillnader mellan skolor över tid. Dels betygsresultat för alla elever och samtliga skolor i landet tillsammans med registeruppgifter om elevernas bakgrund (föräldrarnas utbildningsnivå, utländsk bakgrund). Dels PISA-undersökningen som prövar 15-åringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap och som innehåller enkätuppgifter om elevernas bakgrund.

I senaste analysen konstaterade Skolverket en fördubbling i mellanskolsvariationen, det mått som används för att beskriva hur mycket de genomsnittliga betygsresultaten skiljer mellan skolor. Den har utifrån betygen fördubblats mellan 1998-2011, från 9 procent till 18 procent. Jag tycker det är svårt att förstå vad detta innebär, men här och nu är det inte det måttet jag är intresserad av. Man konstaterar också att det har skett en ökad uppdelning av elever beroende på föräldrarnas socioekonomiska bakgrund och utländsk bakgrund.

Jag vill dessutom tillägga att Sveriges skolor är långt ifrån likvärdiga för elever med funktionsnedsättningar och liknande problematik respektive för övriga elever. Skolinspektionen konstaterar stora brister i särskilt stöd år efter år. Dessutom är skolan inte likvärdig för killar respektive tjejer. Skolverket konstaterar att flickor har i snitt drygt 20 meritvärdespoäng mer än pojkarna …

Men då vi diskuterade likvärdig skola där borta i USA, så konstaterade jag att vi har en ganska så likvärdig skola i Sverige, trots allt. Vi diskuterade skolor som överhuvudtaget inte fungerar, där elever inte får sin utbildning på grund av att majoriteten av dem inte är där, inte förstår, droger, kriminalitet, lärare ha inte koll, för att de går i en skola som helt enkelt inte fungerar! I vissa områden, i vissa publika skolor, till exempel i Chicago, når majoriteten av eleverna inga resultat alls. Medan det i till exempel New Orleans tydligen har hänt mycktet inom den publika skolan och finns massor med framgångsexempel. Det var brist på likvärdig skola i deras värld!

Så när jag pratade om Sveriges problem med en betygsvariation och att skolorna har elever från olika socioekonomisk och utländsk bakgrund tittade de mest frågande på mig. Jag tror att de tyckte att det var en självklar uppdening av bakgrund och att betygsvariationen kändes som ett greppbart problem. Det kändes som vi är dit de hoppas nå. Hm…

Så visst ska vi fundera vidare kring likvärdig skola och utbildning och de skillnader vi har, men också lyfta blicken och få lite distans. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Advertisements

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s