Förbereda oss, våra barn och elever, inför skoltrötthet, nyhetens behag som sakta försvinner, hösten och mörkret som kommer.

Nu blir det mörkare igen...

Skolproblem. Höstproblem. Det blir mörkare nu! För en del elever kraschar det med en gång. Fulla av ambitioner och lust efter sommarlovet möter de en övermäktig situation i skolan och ger upp. De har varit med förr och ser mönstret. Det kommer inte att fungera – lika bra att ge upp direkt… Trots sol och värme och entusiasm!

Det kan vara problem med skolskjuts, brist på anpassningar, extra anpassningar eller särskilt stöd, det kan vara mobbing som ingen tar tag i, det kan vara lärare som inte förstår deras behov eller inte har resurser och förmågan att möta dem, att en helt normal skoldag är för mycket!

De flest klarar upp den konstiga och intensiva vardag som skolan innebär. Men för många kostar det på. Ljudnivån, det sociala intrigerna, den ensidiga undervisningen, stressen, energin det går åt bara att vara och delta… det tär på våra barn och unga.

Nu har det snart gått en månad. Det är nu det börjar kännas. Det är nu vi ska se tecknen och snabbt se till att vara proaktiva. För om vi lämnar våra barn och elever ensamma i sitt slit på gränsen till vad de klarar, ja, då är risken att vi står mitt i katastrofen om sådär en månad. Så kommer novemberlovet och hur ska vi få det att fungera då det redan ballat ur och mörkret och höstrusket pressar på!

Ta det här på allvar i kommande utvecklingssamtal och avstämningar. Hitta varningstecknen genom att fundera på:

  • Hur är det med att komma i tid? Skolnärvaron? Låg? Oregelbunden?
  • Frånvaron? Hög? Syns några mönster?
  • Hur går det med skolarbetet? Entusiastiskt, tungt, blir inte ens gjort, svårt med koncentrationen och planeringen, presterar under sin förmåga?
  • Sociala samspelet? Vekar glad och delaktig? Verkar kämpa? Verkar helt enkelt utanför!
  • Humöret och känslorna? Jämnt och stabilt? Frustrerad, omotiverad, sammanbiten, ledsen, hyper, i affekt, vansinnigt svårt med självregleringen?

Vi kan ju faktiskt tidigt se tecken på att saker inte står rätt till. Men vi hinner ju inte, ursäktar vi oss gärna med lärare, föräldrar, tränare med flera. Men det gör vi. Vi ser, men vi är avtrubbade. Vi ser, men vet inte hur vi ska göra. Vi ser, men saknar kunskap, resurser och kanske förmågan… Vi ser, men vet att vi kommer att få dra lasset själva?

Men! Om vi försöker utnyttja det system som finns. Nu är det full fart på föräldramöten och utvecklingssamtal ute i skolorna. Ta tillfället i akt att dela med er till föräldrar vad som kan vara varningstecken på att det är för tufft i skolan. Ta tillfället i akt att lite extra observera de elever som du snart ska träffa i utvecklingssamtal eller på mentorssamtal.

Våga fråga om det du ser och våga fråga vad eleven tror det beror på! Lyssna och fundera på vad det innebär för dig och dina kollegor. Tänk på din och skolans rättighet att anpassa för att varje elev ska nå så långt som möjligt. Tänk på skolans skyldighet att anpassa för att en elev ska klara målen. Vi måste visa att vi bryr oss!

Vi spar på vår egen energi och tid genom att ta tag i saker som slirar tidigt. Dessutom handlar det sällan om enstaka insatser som bara gäller en elev. Anpassar vi på ett smart sätt blir det inte speciallösningar utan en förändring i undervisningen för alla. Som leder till att undervisningen förändras och att extra anpassningar inte behövs i samma utsträckning. Och hoppsan. Det blev en investering i tid istället för en kostnad. Vi tjänade på det i slutändan. Men visst, det krävs lite riskkapital att starta med. Och tillit. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Förbereda oss, våra barn och elever, inför skoltrötthet, nyhetens behag som sakta försvinner, hösten och mörkret som kommer.

  1. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Om vi upptäcker i tid, bryr oss i tid och anpassar då vi ser de tidiga tecknen sparar vi faktiskt tid och ork för både oss själva och våra barn och unga…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s