Sjunkande kunskapsresultat kan bero på att det behövs stöd och åtgärdsprogram för lärare…

Ibland upplever jag att det finns så mycket likhet mellan olika människors, olika befattningars, olika rollers, olika åldrars situation. Och att vi har så svårt att se det.

Kan mitt behov, mitt beteende, min uppgivenhet och min frustration även finnas hos min motpart? Förmodligen… Jag tycker mig se det så tydligt i skolan. Både elever och lärare upplever situationen övermäktig. Den ena anses främst behöva mer tid, status och lön, den andra särskilt stöd och möjligen mer obligatorisk skola eller matte. Det är säkert rätt och riktigt till viss del, men det är ett kategoriskt perspektiv utifrån roll, befattning, ålder…

Kika in på mitt tidigare inlägg om likheter i behov hos lärare och elever:

Bloggen Specialpedagogen har tagit fram ett åtgärdsprogram för lärare som vill arbeta mer inkluderande. Kika på det också.
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i barn, Samhälle, Särskilda behov, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s