Tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om sann inkludering av elever som tänker, känner och gör annorlunda.

Vi kommer med olika funktionsuppsättningar. Inkludering innebär att vi accepterar det. En  inkluderande undervisning höjer inlärningen och resultaten hos alla elever! Vill påminna om detta tidigare inlägg med massor av konkreta tips för en mer inkluderande undervisning! (klicka på länken eller urklippet nedan)

Tidigare inlägg med tips kring inkludering, speciellt elever med AST och NPF.

 

Och här är en bra och tydlig checklista för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Prestationsprinsens checklista för att inkludera fler elever.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Aspergers syndrom, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om sann inkludering av elever som tänker, känner och gör annorlunda.

  1. Carin Kirsch Lorente skriver:

    Vad fantastiskt kloka råd för att underlätta för alla inblandade. Jag vill också poängtera ordens betydelse i sammanhanget. Ord kan antingen förminska eller höja ribban. Funktionsuppsättningar är en bra benämning i stället för funktionsnedsättning. Ordet hjälpa måste man vara försiktig med. Men hjälp till självhjälp får en annan innebörd. Att tänka så ger ett bemötande med respekt och öppenhet.
    Carin

    • Ja ord tolkas så olika av olika personer också! Jag tror absolut på det du säger och jag tror att med delaktighet så kan vi hitta rätt ord och ”hjälp” 🙂 som passar var och en av oss.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s