Inkludering utan att specialanpassa för enskilda elever. Liten insats, stor skillnad. Bra för alla.

Diskussionen poppar upp hela tiden, om hur vi tidigt ska hitta eleverna i behov av särskilt stöd. Det är en fin tanke, men kanske en tankevurpa. Tidiga insatser.

Jättebra. Men varför inte ta det ett steg till. Ska vi utgå från att särskilt stöd behövs till så många? Vi borde diskutera varför vi tappar så många elever så tidigt.  Är det inte så att vi måste hitta en skola och en undervisning där inte så många behöver ”hittas”, behöver anpassningar och eventuellt särskilt stöd. En inkluderande undervisning, som inte behöver specialanpassas för särskilt många. Det gynnar helt enkelt alla i gruppen. En skola för alla. En “design for all”. Nödvändig för några, hjälper många, stör ingen…

Läs gärna tidigare inlägg med grundläggande tips för en inkluderande lärmiljö, vad vi kan göra i det lilla. (Klicka på länken eller urklippet nedan)

inlägg

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inkludering utan att specialanpassa för enskilda elever. Liten insats, stor skillnad. Bra för alla.

  1. Krumelure skriver:

    Det er så sant: bra for alle elever 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s