Tips om slutet på sommarlovet för alla barn och unga, speciellt de med Asperger, andra NPF diagnoser eller bara en släng av.

Det gäller att förbereda på bästa sätt hemma när vardagen förändras så brutalt från totalt ledig, halvledig med fritds till skola från tidig morgon till sen eftermiddag eller för de mindre fritids till sen efermiddag. Många fler omkring oss än familjen och vänner. Det blir mycket nu!Kalender augusti 2014 Att börja skolan är en stor omställning för många av våra barn. Förhoppningsvis har vardagen fungerat bra och ni har hittat era rutiner och strukturer för att få sommaren att fungera. Men nu är det dags att förbereda skolstarten.

  • Förbered – förhoppningsvis har ni fått bra och detaljerad information, visa och tala med ditt barn om den. Rita, fota använd mobilen, penna o papper, scheman, appar och kalendrar…
  • Rätt och tillräcklig information – ring eller maila om ni behöver mer information från skolan eller vill ordna något du vet kan underlätta för ditt barn (sitta bredvid en viss kompis eller nära en dörr, få rita under tiden, ha med sig sin stressboll…)
  • Ta hjälp av andra barn. Lättare att gå till skolan med en kompis? Vem skulle det vara? Ordna så de träffas innan skolstart, så blir det mer naturligt.
  • Berätta i tid. Rita in i kalendern och tala om det. Förutsägbarhet, men utan att stressa med för mycket information. Svår avvägning. Repetera. Ta dig tid att svara då frågorna ställs.
  • Fokusera på det du vet är svårt. Förändringar som nya lärare och klasskamrater? Att vara i stora samlingar? Att vara med många? Och berätta det som du vet underlättar för ditt barn.
    • Om t.ex. ditt barn oroar sig för mycket folk, berätta då var han ska möta sin mentor/lärare/assistent (stäm av innan med personen i fråga förstås), ta reda på var i stora aulan hans klass ska sitta, försök ordna så att han vet vem han ska sitta bredvid, kanske så att han kan lämna salen lätt, tala om tydligt hur länge det pågår och se till att ordna en reträttväg för honom. Vad ska han göra om det bara inte fungerar.
    • Om det är svårt med förflyttningar, ta kontakt, förklara och be skolan att någon är avsedd att stötta vid dessa. Att någon påminner en stund innan om att snart ska vi gå ur kyrkan, vi ska gå till vårt klassrum, vi går genom parken, det tar bara 15 minuter (ungefär som fem låtar), jag är med dig eller du ska gå med Stina… Eller att ditt barn/eleven och eventuell assistent och  går lite innan alla andra så de är på plats först och hinner kolla in klassrummet innan alla kommer?
  • Visualisera – kan ni göra en lapp, ett schema, en bildsekvens som går att ta med, skulle det göra det enklare?
  • Finns för ditt barn – blir ditt barn lugnare om du lovar att följa ditt barn till skolan? Ta dig då den tiden, eller mormor eller brorsan? Kom överens om att gå med ända fram och tills fröken kommer om barnet vill det eller vänd ett kvarter innan skolan om din unge föredrar det!

Men tänk också på att avsluta lovet på ett tryggt sätt för ditt barn.

  • Fläng inte runt in i det sista.  Om ni har varit iväg. Kom hem i god tid. Hitta inte på en massa ”skoj”. Ditt barn behöver komma in i vardagen hemma.
  • Rutiner och ritualer skapar trygghet – det kanske kan vara OK med lite för mycket tid i stallet, framför TV:n. över böckerna eller vid datorn. Det kanske är den igenkänningen och förutsägbarheten som ger energin och laddningen att klara den stora omställningen att börja skolan.
  • Dygnsrytmen – försök att vrida tillbaka dygnsrytmen om den hamnat fel.
  • Sol och rörelse – locka hen att röra på sig och att komma ut i sol och dagsljus varje dag. Men efter förmåga och ork. Belöna och motivera med något du vet är uppskattat och inte stressande, få baka bullar, du spelar TV-spel med henne/honom, glass, bad, favoritmat, tidning.
  •  ”It takes two to tango”, så vi vuxna måste hålla huvudet kallt, se misslyckanden som ett led i att försöka och vårt humör i styr…

Tänk till och lycka till. Men framförallt, ta det lugnt och coolt. För din egen skull. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tips om slutet på sommarlovet för alla barn och unga, speciellt de med Asperger, andra NPF diagnoser eller bara en släng av.

  1. Tina skriver:

    Reblogga detta på M som i underbar och kommenterade:
    Jättebra tips om skolstarten hos Prestationsprinsen!

  2. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Det finns mycket vi kan tänka på och göra hemma för att skolstarten ska bli lite enklare och för att öka chansen att det blir en skolstart…

  3. Karin aurell skriver:

    Tack! Äntligen🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s