Tips och tankar för en inkluderande skolavslutning

prestationsprins sommarben

Så är det maj och snart faktiskt sommarlov. Barnen och ungdomarna ser slutet. Den här dryga månaden går snabbt. Kanske inte nu, men om någon vecka är de greppbara mentalt, man kan se veckorna framför sig. Men inte alls greppbara för alla om man ser till allt som händer, varför det händer och inte minst hur, när, med vem etc. Det gäller elever många, men speciellt de med ADHD, Aspergers, eller släng av. Och elever som ”bara” är stressade, oroliga…

Det här inlägget presenterar jag i ungefär samma form inför varje terminsslut. För det behövs! Vi glömmer så lätt bort de individer som ska var med och planerar för genomsnittseleven, som knappt finns…

Givetvis ska tydlig information om sommaravslutningen ut i god tid. Gärna med bilder på där ni ska hålla till, skolans aula, skolgården, kyrkan eller vad det nu är. Om ni var där förra året finns det säker bilder.

Se till att få med svar på alla frågeorden, de går i varandra, men det är bara bra, då får du med det du glömt på ett ställe på ett annat:

När – datum, när man går/åker dit (om gemensamt), när börjar det, hålltider under dagen och när det slutar.

Vad händer – programmet med tider

Vem/vilka – vilka uppträder, vilka sitter med vem, med vilken lärare, med vem går/åker de dit med, vem kan man prata med om det blir övermäktigt…

Hur – åker vi dit, hur åker vi hem, förväntas alla göra något (Bära klassens skylt, bilda ringar, gå fram och hämta glass….), hur hittar vi på andra lösningar för de som inte pallar.

Varför – för att fira att alla kämpat väl under terminen och nu är det sommarlov! Alldeles oavsett om man kämpat, men inte lyckats komma till skolan eller har fått A i alla ämnen.

Hjälp att få koll – Det behövs lite extra information för en del. Och det är inte bara för de oroliga. De behöver mycket detaljer för att inget överraskande ska hända. Men även överaktiva behöver veta mycket för att veta hur länge de ska bita ihop utan att studsa, peta på någon eller helt enkelt börja springa runt. Samma sak med de som har koncentrationssvårigheter. Eller diabetes, för att veta om lunchen är annan tid.

Begränsa intryck – Andra behöver hjälp att skärma av. Kan er klass få sitta längst bak, stå i ena änden av skolgården, en elev sitta längst ut på raden, ja, det bäst är väl att fråga eleven vad som skulle underlätta. Kanske att få fälla upp luvan. Att ha svårt att sortera information är svårt för många, högsensitiva, de på ”spektrumet” dvs. med adhd eller annat AST och många fler!

Reträttplats – Några behöver veta att det finns en nödlösning eller en reträttplats om det blir övermäktigt. Vem säger de till, vart går de, ska de sätta på musik i sin mobil eller börja spela ett spel eller bara blunda eller gå där ifrån…

Ta hjälp – Inkludera familjen, föräldrar/vårdnadshavare vet mycket om sina barns behov. De eleverr som litar på varandra och trivs ihop kan stötta den i gänget som behöver det. Bjud in föräldrar till samtal eller varför inte till avslutningen om det underlättar för din elev!

Alternativ – Några kommer inte att komma på avslutningen. De tycker det är för rörigt, för långsamt, för mycket intryck eller att det inte är något att fira… Du vet nog om du har en sådan elev. Kan din sista lektion med eleverna och den eleven göras till något extra? En liten mini-avslutning så att även den här eleven får ett avslut på skolåret och en start på sommarlovet? Bjuda på saft och bulle? Se på film? Skulle eleven uppskatta om mentorn kom hem? Sågs på ett kafé? Tillsammans med några klasskamrater? Eller bara skriva stort att det är sista lektionen och önska alla ett underbart lov, för en del vill bara att allt ska vara som vanligt…

Hemmasittare – använd all din fantasi och kreativitet (och ta hjälp!) för att locka din elev som har långvarig skolfrånvaro till någon form av avslutning. Samma med de som hat hemundervisning eller på anna plats. Att bara komma och fika med dig kanske, för att tala om och visa att hen hör hemma i skolan och är saknad. Kanske terminen kan sluta med att ni planerar för en bra start nästa termin. Eller åk hem/möt eleven någonstans med en hälsning från dig, favoritläraren, kamraterna. För vissa kanske ett besök av några favvo-lärare och kompisar kan vara aktuellt. För andra absolut inte! Tala med eleven, förmodligen bäst med text via skype eller sms. Går inte det tala med föräldrarna. Alla vill sluta terminen med att lyckas och något att komma tillbaka till!

Viktigast är att prata med dem. Med respekt och tillit. Så det blir bra för många. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Prestationsprinsen

http://www.prestationsprinsen.se /Aggie Öhman

 

 

 

 

 

 

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tips och tankar för en inkluderande skolavslutning

  1. Sofia skriver:

    Bra tankar. Vill gärna ha med de som undervisas i hemmet, på ett hörn också.🙂 Hur skaderas avslutning bli? Ingen alls förmodar jag, precis som att vi inte fick utvecklingssamtal..

    • Tack för din kommentar Sofia. Det låter inget bra. Hemundervisning är också en skolgång! Inget utvecklingssamtal låter ju absurt. Men det är inte första gången jag hört att skolor ställer in utvecklingssamtal med motivet att de inte är i skolan… Men inspiration kan du och skolan hitta under rubrikerna Alternativ och Hemmaittare i inlägget, kanske?

  2. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Då var det dags att börja planera för en inkluderande sommaravslutning! Varsågoda tips och tankar:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s