Hemmasittandet och skolproblem värst i maj och november …

lakefloatin sept 16 2013

Antalet hemmasittare växer med knopparna på träden… Det är tufft nu – så mycket ”skoj” i skolan, på jobbet och på fritiden. Allt detta sliter på begåvningar som kan ta in mycket information, snabbt ta beslut, bryr sig väldigt mycket om att försöka förstå hur och varför andra agerar som de gör, som tänker mycket på vad som ska hända och vad som kan hända – vi kallar det ibland koncentrationsproblem, impulsivitet, bristande social förmåga och oro… Allt det där lilla extra tär. Vare sig man tycker det är kul eller utmanande. Det är en utmanande tanke, att något som är skoj för någon kan tömma samma person på all energi. Kanske tar dagar att komma igen.

Då måste vi ta ställning till vad som är viktigast. Vara med på hela idrottsdagen eller gå i skolan resten av veckan. Se teatern live eller kanske se filmversionen hemma i skolans trygga miljö?

Nu ökar ”hemmasittandet” och skolproblem. Jag har ingen statistik eller forskning eller artikel att hänvisa till. Bara min egen erfarenhet och andras…

Det är i maj och november som antal hemmasittare, skolvägrare och korridorvandrare ökar. Det är förstås många som har stora problem, men ändå tar sig till skolan. Maj, på grund av alla schemabrytande aktiviteter, stress inför avslutning och långhelger. Betyg! Efter novemberlovet är orken slut, mörkt, jobbigt. Då ökar trycket på BUP och resursskolor. På föräldrar och närstående. Maj och november.

Vi kan mildra effekterna och hindra ”hemmasittandet” genom förståelse, struktur, förutsägbarhet, minskat antal aktiviteter, ställtid och reträttplatser… Sök runt här på bloggen för att hitta tips och få förståelse för alla svårigheter som möter extraordinära elever. Och blir någon hemma lite för mycket. Agera med en gång. Anpassa. Bemöt med värme och tillitsfull relation. Den som lirar bäst med aktuell elev kan ringa, skype:a, sms:a eller eventuellt göra ett hembesök, stäm av med föräldrarna eller eleven själv. De vet vad som funkar.

Maj, agera innan det är för svårt att komma tillbaka. Låt alla sluta terminen med att känna att de lyckats. På sin nivå. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Lärare, oro och nervositet, Pirr, psykisk ohälsa, Samhälle, Särskilda behov, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hemmasittandet och skolproblem värst i maj och november …

  1. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Då är vi redan igång, planerar och informerar, om allt som ska hända under våren. I maj… Schemabrytande aktiviteter ställer till det för många och är jättekul för många. Det kan bli kul för fler!

  2. Maria Gonzalez skriver:

    Det stämmer verkligen, vad gör man om ingen från skolan söker kontakt?

  3. JK skriver:

    Snälla skriv en bok om de samlade erfarenheterna/insikterna Du samlat på Dig! Som förälder vet man att maj och november är värst, men att få skolan att förstå är inte lätt. Det finns massor av vardagskunskap i den här bloggen som skulle kunna spridas ännu mer för alla Prestationsprinsars bästa via en bok.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s