Maj igen! Många elever får problem på grund av alla ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter.

Skogsglänta_prestationsprinsen

Då är maj över oss igen. Denna underbara månad då alla vill ut och njuta. Skolan vill passa på att göra utflykter, ha uteaktiviteter och ta vara på möjligheterna med fint väder. Men det gäller att förstå att för en del är det underbart och för del supersvårt…

VARFÖR
Absolut svårast är det nog för många med autismspektrumtillstånd som ADHD, Asperger, drag av detta eller liknande problematik. Men också för många andra så kallade ”normala” elever. För våra introverta elever är alla stora sammanhang med mycket folk energidränerare. Man kan vara pirrig eller behöva lugn och förutsägbarhet av många skäl: stökigt hemma, nervös för kommande prov eller betyg, kanske slutbetyg, pollenallergi, mobbing, problem hemma…

VAD OCH HUR UPPLEVS DET
Kommande veckor är veckobrev, intranät och planeringar fyllda av schemabrytande aktiviteter. Ena dagen är det utflykt till ett lantbruk, nästa ett museum, idrottsdag med friidrott på IP, cykelturer, fotbollsturnering, biologi skogen, ”hela skolans dag” där olika årskurser blandas i samma grupp för att öka sammanhållning och gemenskap. Ofta med resor och matsäck.

Och visst, många ungar älskar det! Förstås! Man slipper lektioner, man kommer ut, man kan prata med sina kompisar, man känner att sommarlovet inte är långt borta. Och det är värdefullt – luft, motion, gemenskap, nya vänner, nya insikter, nya relationer mellan vuxna och ungdomar i skolan. Men allt detta är också annorlunda, intensivt och mycket!

INFORMATION SOM FUNGERAR
Många föräldrar tvingas tjata sig till möten, mailar sms:ar, ringer i det oändliga för att få reda på mer om NÄR, VAR, VILKA, MED VEM, HUR, VARFÖR och inte minst vad skippar vi för ”Prestationsprinsen” (så att han orkar med) och vad ändrar vi lite på!? Allt för att skapa struktur och förutsägbarhet. Ta bort energitjuvar. Skapa utrymme för att avreagera sig. Inte sällan är det någon lärare som suckar och tycker att det här ligger faktiskt utanför deras ansvarsområde! Men de flesta vill förstå och hjälpa.

Hon försöker förklara för rektor, gympalärare, andra pedagoger och vuxna i skolan att för Prestationsprinsen är detta jämförbart med att bestiga Mount Everest eller bli ivägskickad till Australien utan reskassa och bagage. Och säkerligen för många andra i skolan också. Det är svårt, läskigt, pirrigt, oroande och ibland faktiskt omöjligt!

REAKTIONER KAN KOMMA ETERÅT
För många elever, på (autism)spektrumet, introverta, stressade, eller inte, är det kanske jättekul, men det blir så intensivt och mycket intryck att energin tar slut ändå. Det vill säga fullständigt utmattande… Så det gäller att inte bemöta detta med ”hen var så glad och hade så roligt, så det kan inte bero på det att hen är hemma resten av veckan”.
Jo, det kan det!

FÖRBERED – STRUKTUR & FÖRUTSÄGBARHET
Hon måste också förklara att om han är med på något, så är det på grund av bra förberedelser och tydlighet som i sin tur skapat trygghet och förtroende hos Prestationsprinsen. Men att han dagen efter förmodligen inte kan komma för han behöver sova sådär en 15 timmar…

Föräldrar förstår att detta är svårt att förstå för många lärare. Och svårt att förmå. Men vi måste förstå, förmå och acceptera. Det är som det är. Och våra ungar har rätt till de anpassningar deras särskilda behov kräver. Inte minst på friidrottsdagen och cykelutflykten…
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.

Läs gärna tidigare inlägg med konkreta tips.

 

logga nätverkI september startar vår populära kurs och nätverk igen. 5 gg under höstterminen, gästföreläsare,flippat klassrum, tillfälle att gå hem o testa, mycket övningar och diskussioner. Läs mer och info.

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Familjeliv, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Maj igen! Många elever får problem på grund av alla ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter.

  1. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Då är det maj igen! Alldeles underbart att våren är här. Eller jättejobbigt man har svårt med nytt och olika eller om man är allergisk. Tänk till så fler kan vara med och ha det roligt i skolan och förmå komma till skolan!

  2. Marie skriver:

    Vilken fantastisk blogg.
    Har en nu 17-åring med atypisk autism.
    det är både lättare och svårare nu än när han var liten.
    Skolan har mkt att lära.
    Våra barn är underbara!
    /Ännu en kämpande drottning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s