Önskemål om mat? Jag är vegetarian, laktosintolerant – OK! Jag är på spektrumet – klarar inga blandningar – INTE OK…

Sitter här och tänker inför påsken. På maten som kommer att ställas fram, äggfinesser, sillblandningar, laxrätter, späda vårgrönsaker…

Har ni tänkt på vad mycket mat vi äter som är blandningar? Påskmaten, men även till vardags, som grytor, wokar, pyttipanna, chili con carne, pastarätter, burritos, grönsaksblandningar…

Många har svårt med mat som de inte vet vad det är i, för att de behöver förutsägbarhet till exempel. Lite jobbigt att inte veta om man kommer att få spenat, ägg eller lax i munnen när man äter Mormors påsklaxcoupe.

Eller jobbigt för att man är högsensitiv och inte klarar att blanda smaker. Eller för att man är på spektrumet (autism) och helt enkelt behöver koll. Eller för att man allergisk och vill vara säker på vad man äter. Eller så vill man inte äta animaliskt av ideologiska skäl.

Vi frågar alltid om det finns allergier, intoleranser eller vegetariska önskemål. Det är dags att inför psykiatriska önskemål!!

Varför är det pjåskigt eller ouppfostrat att be att få var sak för sig? Om vi ska göra en gryta steker vi ju oftast köttet eller kycklingen först för sig. En bit fisk är snabbt gjort i pannan för sig själv. Enkelt att lägga undan mat i en separat skål innan man tillsätter allt.
Varför är det OK att inte äta kött av ideologiska skäl, men inte OK att be om kött, sås och grönsak var för sig av psykiatriska eller andra skäl?
Bjud på det i påsk! För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Önskemål om mat? Jag är vegetarian, laktosintolerant – OK! Jag är på spektrumet – klarar inga blandningar – INTE OK…

  1. Annette skriver:

    Oj, vilken fantastiskt bra blogg detta var!!? Jag har inte många i min bekantskapskrets som har någon diagnos (som jag känner till) men antagligen har jag flera som har en släng av både det ena och det andra. Jag tror jag själv har en släng av nåt, eftersom jag ibland stör mig på att andra inte beter sig så som jag tycker man ska. Men jag hittade denna blogg när jag googlade på, det för mig nya ordet, ”funktionsuppsättning”. Jag var alldeles säker på att någon var helt ute och cyklade … det heter ju ”funktionsNEDsättning” tänkte jag. (Jag tror t.ex. ofta att jag har rätt … vad är det en släng av?) Jag kommer att kunna lära mig MASSOR av att läsa denna blogg! (Den finns nu bland mina favoriter.)
    Jag har en son och en svärdotter som är veganer … och det har jag accepterat, de lagar fantastiskt god mat! Men jag stör mig på folk som inte gillar grytor och gratänger …!? Bara för att JAG tycker att det är det godaste som finns, det enklaste att laga till och för att det går att variera i all oändlighet … Men nu har jag bestämt mig för att jag ska försöka förstå! Just detta att man kan variera grytorna så mycket … det är alltså ett problem för vissa. Så har jag aldrig tänkt! Jag har vänner som INTE gillar att allt är blandat i samma gryta eller form. Jag har alltid tyckt att det är ”barnsligt” och ”petigt” … Men de kanske bara vill veta i förväg vad som kommer att hamna i deras mun!? Och de kanske vill ha en smak i taget i munnen? Oj. Jag känner mig generad just nu … Som jag har retat mig på vissa barn i bekantskapskretsen. Och vissa vuxna med!
    Vilken tur att jag hittade den här bloggen!!! Tur att jag hittade den NU, jag är inte lastgammal. Så jag kan alltså försöka vara en smidigare människa under resten av mitt liv.
    Usch, det här var inte roligt … nu börjar jag tänka igenom situationer som jag varit med om … situationer då JAG borde betett mig ”mognare” och inte varit så ”petig”!

  2. anna skriver:

    Jättebra inlägg! Är själv högintensiv (klarar inte många olika smaker) samt behöver förutsägbarhet för att känna mig trygg med mat.

    Ja, visst är det konstigt att det är okej för en allergiker att ta med egen mat, men om någon med autismspektrumstörning gör samma sak så tycker folk att det är ohyfsat att inte äta det som serveras. Man säger att det är respektlöst mot den som lagat maten. Folk verkar inte fatta att det kan finnas olika anledningar till varför man inte kan äta vissa saker…

  3. Jag tycker att det är en bra ide med många små trevliga skålar, så man kan ta det man vill ha.
    Vi själva har valt att utesluta gluten, mjölkprotein, rött kött. Vi äter fisk, kyckling och kalkon förutom en vegetarisk bas och ser till att det blir en bra balans på fettsyror omega3 framför allt. Vi äter inte heller pasta, potatis eller ris. Ris kan jag längta efter ibland och äta någon gång. Lokal honung äter vi gärna, men har dragit ner på sockerkonsumtionen. Nu är det mörk choklad och nötter som frestar. Jag vet en riktigt trevlig bok som heter ”Kärnfrisk familj så gör du! Livsstil utan socker, stress och kemikalier. Förändrar din vardag för alltid” av Ninka-Bernadette Mauritson och Morten Mauritson. Trevlig bok att slå upp i!

  4. Anne skriver:

    Jag är vegan och tar alltid med mig egen mat, för att underlätta för värd/värdinna. Medhavd mat läggs upp på tallriken i köket och bärs ut tillsammans med den andra maten – inget drama, inga krusiduller eller märkvärdigheter. Som Magdalena Ribbing så riktigt påpekar, en middagsbjudning är inte för matens skull, utan för gemenskapen.

  5. JK skriver:

    I år har mormor begripit och inför släktens sammankomst i påskhelgen förberett alla släktingar på att alla inte behöver sitta vid matbordet samtidigt, samt att kommentarer kring ätandet ska undvikas! I julas hade hon satt upp en lista i köket så alla var förberedda på vad som skulle serveras varje måltid, och det gör hon säkert nu också. Superbra!

Kommentera

