En skola designad för alla, en inkluderande design för så många som möjligt utan extra anpassningar eller särskilt stöd. Mindre jobb för alla! Mindre särskilt stöd…

Bild fr Prestationsprinsen

Anpassning av penna…

Inom industridesign, webbdesign och andra branscher talar man om ”Design for all”. Det är en designfilosofi som menar att en produkt eller en tjänst ska kunna användas av så många som möjligt utan behov av speciella anpassningar. I webbvärlden likaså, där talar man också om design som ”don’t make me think”. Det ska vara intuitiva funktioner som är självinstruerande. Lösningar och design som är nödvändig för några, hjälper många och stör ingen.
Då måste man tänka nytt, tänka annat, lära av andra …

Många i skolan tycker att andra kompetenser inte ska yttra sig om skolan. Än mindre verka där. De vet inte hur de är. Tänk om bara ingenjörer fick arbeta, bidra, uttala sig i företag som tillverkar och säljer personbilar eller mobiltelefoner. HR-personer, marknadsförare, ekonomipersonal, nej de vet inget om bilar eller telefoner. Håll dem borta! Men hur absurt är inte det!?

Och föräldrar och barn ska inte ha åsikter heller om skolan hör vi alltför många. Skulle SJ:s kunder inte få yttra sig om tågtrafiken? Patienter ha åsikter om vården? Kunder om  köpta produkter? Anhöriga om äldrevården? Restaurangkunder om maten… Håll dem borta! Men hur absurt är inte det!?

Det finns mycket att lära av andra branscher. Finns mycket att lära av sina kunder. Alltid. Oavsett vilken bransch man själv verkar i, för tillfället. Lär av kranar och strömbrytare…

Ska skolan ta samma kliv som I-pads, strömbrytare, kanalväljare och kallvattenskranar så måste många professioner förmodligen hjälpas åt. Vad menar jag!? I-pads är så intuitiva att koltbarn och dementa kan hantera dem. Våra strömbytare till lampor, de vippas upp eller ner. För skulle man vrida runt en ganska trög knapp. De klarade inte alla rörelsehindrade. Den nya lösningen ville förstås alla ha den, var ju smartare och lättare för alla. Det samma med fjärrkontrollen och enhandsgrepp för kranar istället för varm- och kallvattenkran …Design for all.

Vi pratar om ”en skola för alla”. Vi snackar inkludering. Då kan vi inte leta efter elever och hitta massor som behöver ha särskilt stöd. Då gör vi en skola med ett upplägg som är nödvändig för några, hjälper många och stör ingen.
För våra älskade ungars skull, ja för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En skola designad för alla, en inkluderande design för så många som möjligt utan extra anpassningar eller särskilt stöd. Mindre jobb för alla! Mindre särskilt stöd…

  1. Fredrik Larsson skriver:

    Ja, ja, JA!!! Exakt det jag pratat om i tio år, bara ur ett annat perspektiv… men det handlar om KLIENTCENTRERING – och i industridesignen om kund-/användarcentrering. Fullkomligt rätt tänkt och den självklara vägen att gå, helt enkelt därför att det i detta tankesätts natur ligger en ständig uppföljning och funktionell optimering. Detta är den fria konkurrensens bästa sida, som varit oss alla till oskattbar nytta. Naturligtvis ska den metodiken tas tillvara även i offentlig verksamhet! Man måste inte ha fri konkurrens för att tillämpa de systemkunskaper som finns att hämta där. Det oheliga mellanting som man micklar med idag är lika uselt oaktat man ser det med kapitalistiska eller social-funktionalistiska ögon. Din tankegång är något HELT annat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s