Han är definitivt spelmissbrukare, han spelar nästan dygnet om, kan inte släppa fiolen.

fiol_prestationsprinsenPrestationsprinsen har slutat gå till skolan. Han har blivit hemmasittare. För att fördriva dagarna spelar han fiol. Han älskar sin fiol. Han spelar, hör småfel, vill att det ska bli perfekt. Lyssnar på sina idoler på youtube. Övar igen, och igen, och igen. En erfaren konsertpianist har tagit honom under sina vingar. Hon bor i Finland så de tar det mesta via nätet. Han lämnar inte sitt rum, Ibland är han uppe på nätterna och spelar, men han har en elfiol, så då tar han den, med hörlurar. Det är när något gnager som han vet han kan göra bättre. Han kan liksom inte släppa det. Vuxna runt om tycker att han är ett musikaliskt underbarn.

De vuxna lovordar hans talang och vilja. De är alla överens om att han tagit till fiolen som terapi. När inget annat fungerar har han i alla fall musiken. Sin glädje i fiolen. De kämpar för att hitta en skola som kan anpassa sig efter hans behov och stötta hans talang. Men det är inte lätt, de kämpar. Under tiden vägrar Prestationsprinsen gå till skolan. Men ljuv musik ljuder…

***

Prestationsprinsen har slutat gå till skolan. Han har blivit hemmasittare. För att fördriva dagarna spelar han dataspel, League of Legends, LOL. Han älskar spelet. Han spelar, gör småfel, vill att det ska bli perfekt. Lyssnar och tittar på sina idoler på youtube. Spelar igen, och igen, och igen. Dessutom har en professionell spelare tagit honom under sina vingar. Han bor i Finland så de tar det mesta via nätet. Han lämnar inte sitt rum, Ibland är han uppe på nätterna och spelar, med hörlurar. Det är när något gnager som han vet han kan göra bättre. Han kan liksom inte släppa det. Vuxna runt om tycker att hela situationen är förskräcklig.

De vuxna växlar mellan hot och bannor. De är alla överens om att han slutat gå till skolan på grund av sitt spelberoende. Det är klart skolan inte fungerar när han får sådan stimulans och kravlös tillvaro i spelen. Spelen ger honom en falsk tillvaro och tillfredsställelse. De kämpar för att hitta en skola som kan anpassa sig efter hans behov, men också ta tag i hans spelmissbruk.Men det är inte lätt, de kämpar. Under tiden vägrar Prestationsprinsen gå till skolan. Under tiden råder en bitter kamp, som är nedbrytande för alla inblandade…

Tänk att vi vuxna är så tvärsäkra på orsak och verkan. Att i ett fall är det ena som orsakar det andra och i nästa tvärsom. För vi låter våra egna erfarenheter och värderingar styra. Vår egen okunskap kanske… Tänk om vi kunde vrida och vända på våra tvärsäkra slutsatser ibland! För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Han är definitivt spelmissbrukare, han spelar nästan dygnet om, kan inte släppa fiolen.

  1. Ping: Han är definitivt spelmissbrukare,han spelar…… | Våga Vara Du

  2. RymdMamman skriver:

    Jo, det har börjat lossna lite. Först var Bup på skolan (igen) för ett tag sedan och gav en MYCKET tydlig information för rektor, lärare, specialpedagoget m fl om hur sonen fungerar och varför och vad han behöver och vad han definitivt inte behöver. Vi hade också tagit upp med skolkuratorn (som är toppen) att vi känt oss illa bemötta och överkörda av skolan. Hon frågade om hon fick ta upp det när Bup var där, och vi sade ok (det kunde då inte bli värre). Efter det förändrades attityden. Vi har börjat bli bemötta med respekt, och kraven släppte lite grann på sonen. Hemundervisning är dock inte att tänka på, det får man inte ge enligt rektor… Vi avvaktar med den frågan… Före sportlovet gjorde rektor, lärare, specialpedagoger och assistent ett studiebesök hos en aspergerklass i grannkommunen. Sen kom de tillbaka som nya människor 😉
    (Ett problem har varit att skolan har så höga krav på sig själv att lyckas med att få alla elever att nå målen, och de erkände att de får jobba med sig själva för att verkligen släppa de kraven när det handlar om sonen. Nästan så fort sonen har visat sig i skolan så har han fått ett prov för att de vill se vad han kan och hur han står sig gentemot målen… Snacka om nedbrytande…)
    Under sportlovet ställdes ett eget litet klassrum i ordning. Lugnt, harmoniskt och lite avsides. Sonen tycker om det. Där jobbar han med sin fantastiska assistent – efter förmåga. I regel är en timme nog. Tills vidare i alla fall. Målet är att han ska ha kul!!! De kanske gör film med Ipaden, eller något annat som han är intresserad av just nu. Lär han sig något så är det en bonus, men det viktiga är att komma till skolan och börja trivas lite igen. Jag följer med, och sitter på annan plats och läser tills det är dags att åka hem.
    Sedan har sonen nu ett erbjudande att om och när han orkar och vill så är han välkommen att vara med på ett par lektioner (matte och engelska) men det är inget krav utan det får bli när det blir. Och alla verkar vara ense om att den här processen faktiskt kan komma att ta tid, och måste få göra det om det ska lyckas.
    Vi har kastats mellan förtvivlan, hopp och förtvivlan igen, men just nu känns det faktiskt lite bra.

  3. Ida skriver:

    Fast är det inte så att det är ganska stor skillnad på att leva sig in i en känslovärld av musik som du bestämmer över och kan möta i din egen takt, mot att leva sig i i en värld av bilder, ljud, täta händelser, action, scenarier, något som är designat av någon annan som mer bestämmer över dig!? Det finns en utstakad väg, å på tid eller annan stress ska du hitta rätt… Bilder, ljus och ljud som bara matas in i din hjärna tycker inte jag kan likställas med att själv spela musik utefter dina egna känslor.
    Jag kan se poänger med tankesättet, men tycker exemplet är mycket dåligt.
    Annars gillar jag dina texter!

    • Poängen var inte att likställa musik och dataspel fullt ut. Utan i första hand att försöka påvisa att respekten för barns och ungdomars intresse till stor del beror på vad vi vuxna är vana vid, har förståelse för, kunskap om och kanske viktigast har lust att sätta oss in i… vilket eventuellt din kommentar är ett bevis på.

      I andra hand att vi fixerar oss vid det negativa i det vi har mindre kunskap om. Det finns mycket bra i dataspel, en hel del dåligt också, men jag anser att vi talar för mycket om det negativa. Det är enklare, mer stimulerande och inte minst enklare att få med ungarna om vi arbetar positivt. Bygg på det positiva (kreativitet, samarbete, skrivhastighet, internationella kontakter, kamratskap, engelska, strategiskt tänkande, handel, intäkt&kostnadsanalys, historiekunskap…) och visa intresse för deras intressen, ta med dem in i skolans ämnen, precis som bra lärare redan gör.

  4. JK skriver:

    Du sätter ord på tankar jag haft ett tag. Min hemmasittande Prestationsprins känner sig totalt misslyckad. Men förra veckan sa han: ”Jag är faktiskt stolt över det jag gjort.” Då hade han gjort ett fantastiskt bygge i Minecraft. Alla instanser (typ skola och BUP) ser dataspelandet som ett stort problem som måste bort. Enda nyttan de ser att det kan ha är som påtryckningsmedel, typ ”Du får inte spela förrän Du har…” Själv har jag sett det som tveksamt att använda dataspelandet som ett medel för att korrigera beteendet, eftersom det har varit det enda som stärkt min Prestationsprins självförtroende och dessutom varit den enda sociala samspelet han orkat upprätthålla. Han behöver det som fristad. Synd att han inte kan få positiv respons på sin oerhörda kompetens inom detta område. Är väl så om man är överbegåvad och lärarna inte begriper ett dugg av de oerhört komplicerade konstruktioner han kan åstadkomma.

    • RymdMamman skriver:

      Samma här! Datorn är sonens fristad, stimulans, avkoppling, kompis, sätt att avreagera sig på, läromedel (engelska, problemlösning m.m.). Det kan man inte bara begränsa utan att det finns något annat som fungerar som ersättning. Hemmasittandet är besvärligt, men nu kanske kanske det börjar lossna. Och på morgnarna sedan några veckor, när sonen suttit en stund och skrattat till några roliga Youtubefilmer, så stänger han ned datorn och följer med till skolan! Skolan har nämligen börjat fatta galoppen, skippat kraven och begripit att ska man locka tillbaka en elev med svår problematik så måste det till en början handla om att kunna slappna av och ha kul. Håll tummarna…

      • Härligt att skolan kan möta honom. Nyfiken på vilket sätt, om du vill dela med dig? annat bemötande? Färre lektioner? Annat upplägg? Resurs? vissa ämnen?

    • Nej JK, jag tror inte heller på att ta bort dataspelande. Däremot kan det vara en poäng om det är en belöning… Konstigt resonemang. Men jag menar att de yngre barnen är vana att bli styrda, att de ska plocka upp innan de får se på TV, att de ska vara ute en timma osv. Då är det min erfarenhet att det kan fungera jättebra med att t,ex samla datatid genom att göra olika saker, speciellt om det handlar om en liten hemmasittare. men som sagt, då ska man få till det relativt från start. Inte efteråt, då blir det straff.

      Det finns lärare som arbetar med minecraft i sin undervisning! Det skulle er skola lära av!

  5. Jane skriver:

    Hejsan
    Som vanligt är det en fröjd att läsa dina tankar kring våra barn.
    Du har såååå rätt i vad som accepteras och inte.
    Tack än en gång

    • Ja, det är konstigt att vi vuxna inte har förmågan att se saker ur fler perspektiv. Tänk om vi kunde få fler av alla barn och unga med unika funktionsuppsättningar att bli lärare, då skulle vi få en skola för alla. Men risken är stor att de inte ens tar sig genom skola, gymnasium och högskola/universitet, och chansen att de vill tillbaka till en miljö som knäckte dem är också liten…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s