Hur många elever ska få särskilt stöd och åtgärdsprogram innan vi fattar att det är skolsystemet och undervisningen som behöver åtgärder och stöd!

Det är många som anses behöva särskilt stöd… Sitter och bläddrar i Skolverkets PM om Särskilt stöd i grundskolan 2012/2013. Detta skrämmer mig :

  • Antalet elever med särskilt stöd ökar, nästan 14 procent av eleverna i grundskolan har ett åtgärdsprogram.
  • Var femte kille i åk 9 har ett åtgärdsprogram.
  • I årskurs 9 har 21 procent av pojkarna och 16 procent av flickorna åtgärdsprogram. Det innebär att i en genomsnittlig årskurs 9 med 25-30 elever anses ca 3 pojkar och 2-3 flickor vara i behov av särskilt stöd. Totalt 5-6 elever i klassen! Och då finns det alltså klasser där det är många fler, eller kanske i vissa ämnen, hos vissa lärare, i vissa områden…

När det rör sig om så många barn och ungdomar hur kan vi fortsätta vara så säkra på att det är hos ungarna det brister, det verkar ju vara systemet som brister!

Alliansen, men även oppositionen verkar övertygade att lösningen på skolans problem är att tidigt identifiera fler elever som är i behov av särskilt stöd, ge sådant stöd tidigt och öka antalet speciallärare i skolan. Detta resonemang förutsätter att många elever har brister och inte kan tillgodose sig den normala undervisningen. Men det är svårt att veta vad som är normalt. Det finns i de flesta fall inga formella regler eller standards som indikerar vad som är normalt. Normal blir helt enkelt det som är mest förekommande. Alltså kanske inte den normala undervisningen är särskilt bra eller en inkluderande undervisning, utan bara den vanligast förekommande…

Vad hände med en skola för alla? För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Bild från skolverket.se

Diagram från Skolverkets PM om särskilt stöd i grundskolan 2012/2013.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hur många elever ska få särskilt stöd och åtgärdsprogram innan vi fattar att det är skolsystemet och undervisningen som behöver åtgärder och stöd!

  1. mammantill2 skriver:

    Svindlande tanke att nästan en av fem pojkar i årskurs 4 anses behöva extra stöd i skolan. Mitt barn kommer snart att vara en av dem.

    • Det är onekligen en siffra som oroar, att sen de flesta åtgärdsprogram inte åstadkommer det de ska enligt Skolinspektionen gör ju bara saken ännu mer oroande. och tragisk.

  2. kentlundgren skriver:

    Tack för fakta, värderingar o känsla för det hållbara!

    • Tack för din kommentar. Det gäller att försöka reflektera och analysera statistiken. Inte bara konstatera. Framförallt diskutera. Eller instämma. Så vi hjälps åt att förstå.

  3. Marianne Hansson skriver:

    Tänk efter- före!

  4. hedvig08 skriver:

    Håller helt med dig! Oerhört viktigt att fundera i kring.

    Sitter just nu med ett åtgärdsprogram framför mig (eller handlingsplan som den skolan kallar det). Skapat på vår begäran och gäller vårt barn i åk 6. I en omarbetad version står det fortfarande till 95% ”hon ska …” trots att vi påpekat att det enbart är skolans insatser som ska tydliggöras. Suck. Undrar just hur många åtgärdsprogram som talar om att eleven ska göra det vi redan vet att eleven inte kan … istället för att beskriva vilket stöd som skolan ska ge. Ökar prestationen när ett sånt program är i gång? Sjunker frustrationen? Nä, jag tänkte väl det. Skjuta framför sig och sänka motivationen kallas det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s