Prestationsprinsen, en matematikbegåvning, har det tufft med matematiken. Begåvning kan gömma sig bakom så kallade problembeteenden.

Det här skulle kunna handla om en kille med diagnos, till exempel ADD. Eller asperger. Eller något annat på ”spektrumet”. Men det kan lika gärna vara en kille utan diagnos, kanske med en del symtom enligt oss. En släng av… Och det skulle kunna vara en tjej. Men mer troligt att det är en kille enligt statistiken. 

De beteenden som utgör kriterier för diagnos kommer fram då vi inte fungerar i relation till miljön vi lever i. Och i gränslandet kan det vara just funktionshindren i miljön som behöver bort. Oavsett vilken beteckning vi har på elevens funktionsuppsättning. Läs och fundera en stund på vem i din omgivning som är missförstådd.

Det går inte bra i matten. Det är möte på skolan, det är Drottningen och hennes man, specialläraren och en ”resurs”. Resursen är en trevlig, klok, äldre man som arbetar i den så kallade studion, ett grupprum, med ett antal barn som har det lite svårt. Är i behov av särskilt stöd. Prestationsprinsen går bland annat på matematiken.

Prestationsprinsen är en lugn kille, men han får inte mycket gjort på matten. De andra killarna i ”lilla gruppen”, för de är killar, är stökiga och utagerande. Prestationsprinsen mår direkt dåligt av hur de uppför sig och blir enormt störd. Hur kan särskilt stöd för en kille med koncentrationssvårigheter och svårigheter att komma igång med sina uppgifter innebära att han tas ur sin klass för att få stöd av en obehörig lärare, i en miljö som är stökigare och mer brutal än den i hans klassrum?

Prestationsprinsen förstår inte varför en mattelektion är så extremt lång! Det är de ju förstås inte. Det är helt enkelt den klassiska upplevelsen att när något upplevs trist så går tiden oändligt långsamt, medan när man är engagerad och road flyger tiden…

På mötet vill skola sänka målen i matematik för Prestationsprinsen. Han har förmodligen inte kapaciteten och förmågan. Drottningen fattar inte riktigt vad de talar om, än mindre vad det skulle innebära. Klart de inte ska. Han är snabbast i klassen i huvudräkning och älskar kluringar kring matematiska problem på fritiden. Det är något som inte stämmer. Hon frågar om han inte får något gjort eller om han har mycket fel. Det visar sig att han inte får något gjort. Men, säger hon tvekande, hur vet ni då att det är för svårt?

De enas om att de ska försöka få BUP att genomföra en så kallad WISC-test. En sorts intelligenstest. Drottningen förstår egentligen inte varför inte skolan har gjort någon pedagogiskt utredning. Det står ju i lagen att rektor ska se till att problem att nå målen eller andra problem snabbt ska utredas. Men testen genomförs. Det visar sig att Prestationsprinsen är särbegåvad. Det betyder att han har över 130 i IQ och han hade alla rätt i de logiska/matematiska delarna…

Men problemen med matematiken fortsätter. I mellanstadiet, i högstadiet, men i åk8 händer något. En matematiklärare som förstår Prestationsprinsens enastående kapacitet och förmår inspirera honom och leda honom. De går igenom högstadiematten i princip, utan att traggla 75 likadana tal med a,b,c, uppgifter. Han tenterar högstadiematten med högsta betyg och börjar med gymnasiematten våren i åk8. På gymnasiet blir det naturprogrammet med spetsinriktning på matematik. Och på den vägen är det…

Vad gör vi med våra begåvningar? Vad gör vi med våra barn och ungdomar? Vad gör vi med vår framtid? Men enskilda ungas framtid? Vi måste våga ställa frågan om det är vi vuxna eller ungarna som ”brister” i förmåga.
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, pojkkrisen, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Prestationsprinsen, en matematikbegåvning, har det tufft med matematiken. Begåvning kan gömma sig bakom så kallade problembeteenden.

  1. thekatgyl skriver:

    Tack för inlägget. Mitt i prick igen.

    Vad ska man gör för att skolan inte ska beställa WISC-test och skicka barnen till BUP så fort de inte gör som alla andra eller som lärarna säger? Hur ska man få skolan att inte lägga ansvaret på barnet så fort det inte fungerar? Vem ser om barnen så att de inte kränks och diskrimineras vid skolorna genom att man inte tror på deras förmågor och möjligheter?

    En ska kan vara bra och veta och det är att som förälder kan man säga nej till psykologiska begåvningsutredningar för det har skolan inte rätt att besluta om. Det enda som skolan/rektorn kan besluta om är pedagogiska utredningar och det tycker jag att man som förälder ska se till att skolan gör en grundlig pedagogisk observation och kartläggning (det finns råd och rekommendationer på Skolverkets och Skolinspektionens hemsida).

    • Bra funderingar och viktig information om föräldrars rättighet att säga nej till psykiatrisk utredning. Det är lätt att föräldrar blir sedda som svåra eller motarbetande om man bara säger nej. Det viktiga är som du säger att man begär en pedagogisk. Då är chansen att man istället blir sedd som en medveten förälder. Tack!

  2. Krumelure skriver:

    Takk for at du skriver også denne historien. Jeg vet om mange lignende historier. Skolens ”normalitetsbegrep” rommer snart bare ”flinke, pliktoppfyllende jenter”… Hjertesukk.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s