Lärarnas arbetssituation kan liknas vid skolsituationen för elever i behov av särskilt stöd…

Många lärare tycker att deras arbetssituation är dem övermäktig. För många nya arbetsuppgifter som ramlar in, bland annat kraven på så mycket skrivande och dokumentation. De vill ha en höjd status, helst i form av högre lön. Men i alla fall en större förståelse för att de försöker efter bästa förmåga göra vad de kan under rådande förhållanden. Och gärna större respekt.

Många elever i dagens skola tycker att deras situation är dem övermäktig. För många arbetsuppgifter som ramlar på dem utan tydlig struktur och förutsägbarhet, bland annat kraven på så mycket skrivande. De vill ha ett annat bemötande på sina unika sätt att tänka och göra. Men i alla fall en större förståelse för att de försöker efter bästa förmåga göra vad de kan under rådande förhållanden. Och gärna större respekt.

Det finns stora likheter och ändå en sådan stor brist på förståelse på så många håll i Sverige.

Kanske är det så att lärare också behöver individfokuserade anpassningar, stöd och hjälpmedel. Skolan har en del att lära från andra branscher kring dokumentation som fungerar och är ett hjälpmedel i vardagen. En dator och smartphone till alla lärare borde inte bara vara en självklarhet utan också en förutsättning. Men det räcker inte med tekniken. För det brister kanske också kring datorvana, kunskaper i de program som behövs, fungerande struktur och mallar för den dokumentation som ska tas fram, ”skrivhjälp”  med mera. Det kanske inte bara är tiden som saknas? Läs gärna tidigare inlägg som ifrågasätter om lärarnas dokumentationsbörda verkligen är orimlig. Och det visar sig gång på gång att det behövs mer kunskap och förståelse för elever som tänker och gör annorlunda. Med det på plats kanske vardagen skulle fungera bättre.

Och för eleverna kanske rätt stöd, anpassningar, en större respekt för problem, styrkor och ofullständiga förmågor som ligger bakom (problem)beteenden, kan få vardagen att fungera för fler. De behövs datorer, paddor, hjälpmedel mm, som används på rätt sätt, tydliga skriftliga, visuella, bildrika instruktioner, skrivhjälp och pedagoger som bygger en större förståelse för elever som tänker och gör annorlunda.

Vare sig lärare eller elever kan göra bra ifrån sig under fel förutsättningar. Och då har ändå lärarna ett försprång i egenskap av vuxna. Individuella lösningar och anpassningar behövs för stora och små i skolan. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Advertisements

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lärarnas arbetssituation kan liknas vid skolsituationen för elever i behov av särskilt stöd…

  1. mittaloevera skriver:

    Reblogga detta på Hälsa som friskvård i vardagen och på arbetet – våga ändra livet och OrkaMed and commented:
    Något att tänka på för oss alla! Oavsett ålder, kön eller om vi studerar, arbetar eller har bekanta…FÖR ALLA!

  2. mittaloevera skriver:

    Detta gäller även i arbetslivet för de som har anställda oavsett branch! Är i den verkligheten då barnens pappa har anställda. Och där finns det individer som behöver mer struktur. Och trots att vi har både egna barn och bonusbarn med diagnoser så faller han mellan stolarna ibland och gnäller, precis som vi som föräldrar gör när det inte fungerar för barnen i skolan (får påminna om det ibland) Tar med denna till min egen sida då jag tycker den visar oss alla vad vi måste göra oavsett. Men också för att det stärker mig som förälder till barn (och anställda) med NPF. Idag är vi hemma med ångest då sonen inte klarar att åka till pappa. Ytterligare en onödig dag hemma som vi inte behövt om de som finns runt om oss kunde acceptera annat än sitt eget, inte kunna visa sitt eget barn med flera diagnoser respekt och förståelse.

    • Ja du, det är så sant. Det mesta som gäller barn och ungdomar på den här bloggen gäller även vuxna. Samma svårigheter som de möter i hemmet, på skolan, på fritids, på dagis, på scouterna, på fotbollen, i kören, hos mormor, på födelsekalaset… gäller även för vuxna. Vuxna på jobbet, på kursen, på middagen, på mötet, på kick-offen, på universitetet, på julen, på kalaset… Du har helt rätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s