Tips till pedagoger, skolpersonal, föräldrar och alla vuxna: Barn och ungdomar med oro behöver känna lugn. Det räcker inte att du känner att det är lugnt…

Prestationsprinsen är orolig inför en, tja vi kan säga utflykt. Skulle kunna varit vad som helst som är lite annorlunda idrottsdag, teaterbesök, temavecka, ommöblering i klassrummet, prov… Men nu är det en utflykt.

Han vill inte gå till skolan. Han är superorolig. Nervös. Pirrig… Han vill inte alls. Drottningen suckar. Hans mentorn använder för mycket ord. Hon har fattat att visualisera, men det blir lätt 12 sidor. Om man talar om saker som borde förändras vill hon gärna göra allt nästa vecka. Struktur, förutsägbarhet, lugn, tydlighet har många innebörder… Att gå varligt fram med måttlig information är två.

Drottningen ringer mentor Katrin. För dialog är mentorn bra på. De har tät dialog, ofta via mail, sms och telefon. Drottningen förklarar situationen. Prestationsprinsen vill inte gå. Han är orolig för han vet inte med vem och vilka han ska åka med i bilen dit, han vet inte om de ska äta mat på stan, han vet inte hur lång tid det ska ta osv. Katrin tar det på allvar. Men svarar; det är lugnt. Jag är med hela tiden. Jag har förklarat allt det där. Hälsa honom att han kan vara lugnt.

Där och då får Drottningen en insikt. Det är en väsentlig skillnad på att verkligen få ett barn att känna sig lugn och trygg, till skillnad från att anse att man gett den information som borde få barnet lugnt och tryggt!

Det är också en väsentlig skillnad på att man själv känner sig lugn och trygg med de anpassningar som gjorts, och att barnet verkligen är lugnt och tryggt och därmed kommer att klara av utflykten i det här fallet.

Känner sig inte barnet helt lugn och trygg med det som ska ske har du inte lyckats. Trots att du är lugn och trygg med allt du förhoppningsvis gjort för att anpassa och informera… Vi måste förstå den skillnaden. Jobba på att minska den.
För våra älskade ungars skull, ja för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Aspergers syndrom, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tips till pedagoger, skolpersonal, föräldrar och alla vuxna: Barn och ungdomar med oro behöver känna lugn. Det räcker inte att du känner att det är lugnt…

  1. eva-lena rodrigo skriver:

    rätt ord på rätt tidpunkt exakt det jag ville sätta ord på just nu Tack.

    • Va bra.
      Det är så svårt för många att förstå. Nä, det är lugnt… kan vara en väldigt tokig kommentar. När det inte är lugnt alls. Barns oro kan vara hjärtskärande och ska inte viftas bort!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s