Annorlunda funktionsuppsättning eller olika funktionsuppsättning, ett nyord jag hoppas etableras under 2014!

Funktionsuppsättning är ett ord jag kämpar för att fler ska använda, och jag ser att en del börjar använda det. 2014 ska vi bli fler och långsiktigt borde annorlunda eller olika funktionsuppsättning etableras som det självklara nyordet för funktionsnedsättning. Så här skrev jag en av de första gångerna jag använde ordet på bloggen:

Vi kommer med olika funktionsuppsättningar. Det är lite befriande att tänka så. Vi kommer med olika uppsättningar funktioner, dvs. funktionsuppsättningar, en del stärker oss och en del kanske stjälper. Mycket beror på kombinationen av uppsättningar och inte minst miljön! För det som kallas funktionshinder, det är hinder i miljön: lärare utan kompetens om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, för höga trösklar, dålig kontrast mellan text och bakgrund, för mycket folk, för mycket skriftligt, för dåligt förklarat…

Vi som lever med, arbetar med och på olika sätt har förmånen att uppleva dessa olika och annorlunda funktionsuppsättningar lär oss så mycket varje dag av våra elever, barn, medarbetare, släktingar, grannbarn… Vi lär oss se världen på ett annat sätt. Deras sätt. Och det är så långt från något nedsättande man kan komma…

Några kommentarer från då jag använt uttrycket annorlunda funktionsuppsättning eller olika funktionsuppsättning i sociala medier

På storify av Mikael Hoffman, NEPI En bättre nyårshälsning än Shachar och DN:s ledarredaktion bestod Prestationsprinsen oss med. Tack Prestationsprinsen för årets nyord – ”annorlunda funktionsuppsättning”! Det finns hopp. Alla som läst så här långt – använd det och tipsa Språkrådet om nyordet så vi får det i topp på nästa års lista.

Stig-Arne, en läsare på bloggen – Begreppet olika funktionsuppsättningar ska jag träna mig att säga. Det är så lätt att tungan slinter och de vanligaste orden kommer och gör att annorlundaskapet beskrivs med problembegrepp. Gör aldrig funktionsskillnader till funktionsnedsättningar!…och sortera inte människor utifrån vad de inte kan. Bra sammanfattat om den komplicerade diagnostikfrågan.

Metra, en läsare på bloggen – … Men ett steg i rätt riktning är en sådan enkel sak som att säga funktionsuppsättning istället för nedsättning vilket kan lyfta allt en bit upp ur den eviga vandringen i ett problemträsk där man dessutom anklagas för att man curlar för att man försöker ta sig fram och inte låta sina barn sjunka längre ner i gyttjan.

Åsa på twitter – Helt rätt! Varför står inte det med i Lgr11 i det sammanhanget under 2.6 Skolan o Omvärlden? FunktionsUPPsättning! Bra där!

TheKatGyl på twitter – Numera tittar jag förbryllat på ”folket” och säger: ”kanske du menar funktionsuppsättning”? …

Karin, en följare på facebook – Gillar uttrycket funktionsuppsättning och har börjat använda det själv. Alla förstår vad jag menar och det låter långt mer positivt!

Bloggen Textomedia Funktionsuppsättningar. Ni fattar va? Inte nog med att uttrycket tydliggör att alla har en uppsättning funktioner, där uppsättningen ju kan se ut lite hur som helst, utan det är en ordlek också! Vem vill inte hellre ha en uppsättning än en nedsättning? Ja, jag dånar faktiskt lite av imp.

Bloggen Tankeraketen – … hoppas att detta inte är en vedertagen inställning till oss med olika funktionshinder, eller funktionsuppsättningar som ”Prestationsprinsen” skriver på sin blogg. Det låter mycket bättre, för de har vi alla, olika funktionsuppsättningar :)

Bloggen Tinas kraft och inspirationskälla– Hittade in på en annan hemsida, nämligen Prestationsprinsens och jag blev jätteglad när jag läste uttrycket funktionsuppsättningar 🙂

Ja, det finns all anledning att hjälp mig sprida uttrycket funktionsuppsättning genom att använda det istället för funktionsnedsättning under 2014. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Annorlunda funktionsuppsättning eller olika funktionsuppsättning, ett nyord jag hoppas etableras under 2014!

  1. Första gången jag hörde ”funktionsuppsättning” var i höstas då Gudrun Schyman använde begreppet under ett homeparty som jag närvarade vid. Och jag anammade det direkt! Fantastiskt ord! Och så simpelt och självklart egentligen! Men… man kan så klart se något negativt i det också – som med alla tidigare begrepp som fått försvinna när ett nytt, mer korrekt dykt upp.

    Det negativa jag ser i detta är om man säger ”annorlunda funktionsuppsättning”. Nej, ”annorlunda” är inget negativt egentligen, MEN det säger ändå att det finns en norm, och att de med ”annorlunda funktionsuppsättning” inte tillhör denna norm. Ett annat ord jag såg här i inlägget var ”funktionsskillnad”. Det är samma här – en skillnad utifrån vadå? Normen.

    Ett annat ord jag har hört, och som jag gillar är ”funktionsvariation”. Att ha en funktionsvariant/-variation. Men detta kan säkert också kritiseras. Allt kanske beror på hur man formulerar sig i övrigt när man använder de olika begreppen. När någon frågar vad jag jobbar med, svarar jag ”Jag jobbar på ett serviceboende för personer med intellektuella funktionsnedsättningar”. Om jag förstått rätt är det det mest korrekta att säga idag (kanske ”serviceboende för personer som lyder under LSS” också går bra?). Skulle man däremot använda sig av ”funktionsuppsättning” eller ”funktionsvariation”, skulle man kanske behöva ändra formuleringen till ”Jag jobbar på ett serviceboende för människor med sådana funktionsuppsättningar/funktionsvariationer som gör att de behöver stöd i vardagen”. Istället för just ”annorlunda funktionsuppsättning” eller ”funktionsskillnad”.

    Ja, det är mina tankar kring det i alla fall, jag kanske inte är inne på rätt spår överhuvudtaget. Det är en viktig fråga i alla fall! Ett sådant begrepp kan ju helt förändra hur en människa blir bemött. Som när det hette ”funktionshinder” – att någon ”var funktionshindrad”. Jag kan tänka mig att människor blev sämre bemötta då (eftersom ”hindret” lades på individen) än nu – och förhoppningsvis kommer det bli ännu bättre. Men nej, jag har inga belägg för detta (eller för något annat jag har skrivit här) – det är bara mina reflektioner.

  2. thekatgyl skriver:

    Test på kognitivt tänkande kring ”upp” resp ”ned”:

    a) Funktionsuppsättning: känslig mot stök + glad= ?

    b) Funktionsnedsättning: känslig mot stök + glad = ?

    Vad skulle ni svara?

    Jag formligen älskar uttrycket funktionsuppsättning för det gör något med hur man kognitivt ser möjligheter.

    Tack Prestationsprinsen!

Kommentera

