Tips om slutet på jullovet för barn och unga, kanske med Asperger och andra NPF diagnoser eller bara en släng av.

nu är jullovet snart slut. Flera veckor hemma utan större krav för många, för stora krav och svårigheter för andra, gör att det är en stor omställning att börja skolan för många av våra barn. Förhoppningsvis har vardagen fungerat bra och ni har hittat era rutiner och strukturer för att få lovet att fungera. Eller inte… men nu är det hög tid att förbereda skolstarten.

  • Förhoppningsvis har ni fått den information ni behöver. Fått bra och detaljerad information om de förändringar som eventuellt väntar, visa och tala med ditt barn om den.
  • Ring eller maila om du behöver mer information eller vill ordna något du vet kan underlätta för ditt barn (sitta bredvid en viss kompis eller nära en dörr, få rita under tiden, ha med sig sin stressboll…)
  • Berätta i tid för ditt barn. Om musiken är utbytt mot bild den här terminen. Rita in i kalendern och tala om det. Förutsägbarhet, men utan att stressa. Svår avvägning.
  • Fokusera på det du vet är svårt. Förändringar som nya lärare och klasskamrater? Att samlas i aulan första dagen? Att vara med många? Och berätta det som du vet underlättar för ditt barn.
    • Om t.ex. ditt barn oroar sig för mycket folk, berätta då var han ska möta sin mentor/lärare/assistent (stäm av innan med personen i fråga förstås), ta reda på var i stora aulan hans klass ska sitta, försök ordna så att han vet vem han ska sitta bredvid, kanske så att han kan lämna salen lätt, tala om tydligt hur länge det pågår och se till att ordna en reträttväg för honom. Vad ska han göra om det bara inte fungerar.
    • Om det är svårt med förflyttningar, se till att någon är avsedd att stötta vid dessa. Att någon påminner en stund innan om att snart ska vi gå till vårt hemklassrum/kemisalen, vi går över gården, det tar bara 5 minuter (ungefär som 1,5 låtar), jag är med dig eller du ska gå med Stina… Eller att elevens assistent och ditt barn/eleven går lite innan alla andra så de är på plats först och hinner kolla in klassrummet innan alla kommer?

Men tänk också på att avsluta lovet på ett tryggt sätt för ditt barn.

  • Fläng inte runt in det här sista dagarne. Hitta inte på en massa ”skoj”. Ditt barn behöver komma in i vardagen hemma.
  • Det kanske kan vara OK med lite för mycket tid i stallet, framför TV:n. över böckerna eller vid datorn. Det kanske är den igenkänningen och förutsägbarheten som ger energin och laddningen att klara den stora omställningen att börja skolan.
  • Försök verkligen att vrida tillbaka dygnsrytmen om den hamnat fel.
  • Locka honom eller henne att röra på sig och att komma ut i sol och dagsljus varje dag. Men efter förmåga och ork. Belöna och motivera med något du vet är uppskattade och inte stressande, få baka bullar, du spelar TV-spel med henne/honom, glass, bad, favoritmat, tidning.

Tänk till och lycka till. Men framförallt, ta det lugnt och coolt. För din egen skull.
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s