Fem tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om elever som tänker annorlunda, kanske Asperger, kanske särskilt begåvad. Ja, även hemma, på träningen, på kören, scouterna… ja, till och med för chefen i arbetslivet!

1. Inkludering och tillgänglighet
I skolan talas just ni mycket om inkludering, att så många som möjligt ska få en skolgång med så lite ”special-lösningar” som möjligt. Läraren ska kunna anpassa så att kunskapen utvecklas och når så många som möjligt.

Jag använder allt oftare ordet tillgänglighet och jag ser att fler gör det. Det gör det tydligare att det är den som utformar lokalen, tjänsten, undervisningen, skolgången med mera som har ansvar att den fungerar för så många som möjligt fråm start, att inte utesluta.

Tillgänglighet eller inkludering innebär att vi accepterar att alla har olika funktionsuppsättningar. Med eller utan diagnos, så har vi olika förutsättningar. Olika begåvningar.

2. Det blir bättre för alla
Elever, barn, vuxna, kollegor, morbröder… som tänker, känner och gör annorlunda behöver rätt förutsättningar. Jag har valt att länka till information kring asperger eftersom det är en diagnos som innebär att eleven är normalbegåvad eller mer. Därför är mycket av forskningen och erfarenheterna från arbetet med dessa barn och unga relevant för många fler, som kanske har andra utmaningar eller begåvningar som som ställer till det i skolan. Olika begränsningar. Forskning (bl.a. av Thomas Hehir) visar att en rätt utformad inkluderande undervisning höjer inlärningen och resultaten hos alla elever.
Så var så goda!

Beteenden vid autismspektrumtillstånd kommer igen hos oss alla, permanent eller under perioder i livet. Det här tänket passar för många begåvade elever, oroliga elever, stressade elever, impulsiva, energiska, kreativa, som tänker annorlunda, som vill vara för sig själv, som har unika funktionsuppsättningar och inte riktigt passar in den ”normala” undervisningen. Eller det normala arbetslivet, sociala livet…

3. Behov som missas hos elever med autismspektrumtillstånd och många andra
Debehöver mycket struktur och förutsägbarhet. Alla barn och ungdomar uppskattar detta! De behöver ofta ställtid och gott om tid för återhämtning. Sådant som avviker från vardagen behöver förberedas och informeras om, men inte så mycket att barnet eller ungdomen blir nervös och inte orkar med. En svår balansgång.

En behöver veta när aktiviteten slutar för att veta när de kan röra sig och avreagera sig, en annan för att bedöma om man kan koncentrera sig så länge, någon tredje för den blir orolig att inte veta vad som ska hända, en fjärde för att mobilisera kraft till rasten då de ofta blir mobbade och så vidare.

Många är hjälpta av tydliga, instruktioner, informationsblad, scheman osv. Kanske både utskrivet och digitalt. Gärna en variation av text, illustrationer, bilder och länkar till webbsidor med ännu mer bilder och information om t.ex. museet ni ska till, lokalen där kören ska sjunga, ön lägret ska vara på… Olika sorters information sätter igång olika delar av hjärnan. Nyttigt och kanske fungerar det olika bra i olika hjärnor.

4. Tillgänglig kommunikation, som gör nytta och förstås
Använd få ord.

Jag brukar ju påminna om att vi ska komma ihåg alla frågeorden i all kommunikation. Det är så synd att glömma skriva när eller vilka det berör. Här är en bra och tydlig sammanställning, som bygger på detta, för aspergerelever (egentligen alla elever!) från Uppsala Läns landsting:

1. Vad ska jag göra nu? eller då? (Mitt eget tillägg)
2. Var ska jag vara?
3. Med vem ska jag vara?
4. Hur länge ska det hålla på?
5. Vad ska hända sedan?
6. Vad ska jag ha med mig?
7. Varför ska jag göra det?

Många mår bra av en reträttplats, t.ex ett träd på gården, ett fönster i korridoren, eller där han eller hon hängt sin jacka. Och vem de kan vända sig till som ska hjälpa dem. En livlina, som bara genom att den finns kan göra att barnet eller ungdomen förmår. Jag skulle därför vilja lägga till:

  • vart ska jag gå om det blir för jobbigt?
  • vem ska hjälpa mig då?

Prestationsprinsens checklista för inkludering finns som pdf.

5. Tips på länkar och mer information
Ska du bara läsa en sak för ökad inkludering eller vill skriva ut något att sprida till din kollega som inte förstår, då är detta guldklimpen. ”Apergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd i grundskola och gymnasium” av Helene Fägerblad på uppdrag av Habilitering och hälsa.

Skolverket har en webbsida med frågor och svar om särskilt stöd och en om vad ett inkluderande klassrum är. Det finns också en samling sidor med analyser och utvärderingar av stödinsatser i gymnasiet och grundskolan. Skolverket gav ut en rapport om skolan och Aspergers syndrom 2009. Bra från Uppsala läns landsting om att under visa elever med Asperger. De har också en sida om ADD/ADHD. Där finns även annan bra information. Stockholms läns landstings (SSL) Autismforum har en webbsida om asperger och skola, och där kan du också läsa om en skolas tankar och flera elevers tankar om skolan. Det finns även information på 1177.se om asperger och skolan. Riksförbundet Attention (en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) har ett projekt om skolan med webbsida, skriftligt material och filmer.

Allmänt om Asperger på SSL:s Hälsa & Habilitering/Autismforum , hos Riksförbundet Attention och hos Autism & Aspergerförbundet. Informationsmaterial på Aspergercenter . Autismforum har filmer från föreläsningar om Autism och Asperger. Socialstyrelsen har tagit fram en skrift Barn som tänker annorlunda och Barn som utmanar. Och Wikipedia.

Jag och Helena Wallberg (bloggen specialpedagogen) gjore en video med lite övergripande tankar kring inkludering för ett tag sedan.

Komma vidare
Ibland behöver man ta in extern hjälp för att komma vidare, då kan ni till exempel kontakta mig för handledning eller utbildning aggie (at) prestationsprinsen.se Ett tips till föräldrar är att skicka en länk till detta inlägget till ert barns pedagog, lärare, eller någon annan som behöver veta mer. Eller välj ut de länkar som bäst beskriver ditt barns behov.

Läs, lär, sprid och tänk. Ta hjälp. Och implementera. Skapa tillgänglighet. Det hjälper alla elever. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

 

Prestationsprinsen2 platser kvar!

Intensivkurs 20-21/10 Stockholm
Problematisk frånvaro och ”hemmasittare”

Kurs och nätverk, gästföreläsare, diskussioner,
övningar, allt kopplat till era utmaningar.
Prisvärt och med en kursledare
som brinner för frågan.
Info och anmälan.

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Aspergers syndrom, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fem tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om elever som tänker annorlunda, kanske Asperger, kanske särskilt begåvad. Ja, även hemma, på träningen, på kören, scouterna… ja, till och med för chefen i arbetslivet!

  1. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Lite nyttiga länkar för er som funderar kring bemötande av barn och unga som tänker annorlunda!

  2. Victoria Mårtensson skriver:

    Är så tacksam för det stora och viktiga arbetet som du lägger ner på Prestationsprinsen. Så många mammor och pappor slipper känna sig så ensamma. Du sprider hopp, glädje och insikt. Jag hoppas bara att alla skolor och instanser runt omkring i vårt avlånga land ska inse vilket bra verktyg det här kan bli. I deras egna vardag i mötet med dessa underbara barn och vuxna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s