Kvarsittning och straff är ingen bra metod för att ändra någons beteende… skolan borde fundera på varför beteendet uppstår och kanske kan man göra något åt det istället!?

Straff är inget bra sätt att förändra någons beteende. Man måste försöka förstå varför det oönskade beteendet uppstår och ta på sig största möjliga ansvar som vuxen att försöka förändra det med positiva insatser. Och det är speciellt viktigt i skolan!

Kanske eleven inte förstår varför den gjorde fel eller inte kan hantera något som gör att den gör ”fel”. Då hjälper vi inte till genom att tala om att nu gjorde du så fel så att du får kvarsittning… Eleven har fattat att det var fel, behöver hjälp att hantera situationen annorlunda istället.

Eller så ser barnet eller ungdomen straffet det som ett pris. Är det värt att betala böter de få gånger jag åker fast för fortkörning med moppen, eller avgift vid biljettkontrollen, eller att sitta kvar efter skolan mot att lämna skolgården… (känner du igen dig?)

Eller så föder det bara irritation och hämndbegär. Man blir bara mer övertygad om att skolan inte är något för en själv då man åker ut i korridoren för att man bad kompisen om hjälp efter att läraren inte kommit på en kvart när man kört fast… Eller får en timmas kvarsittning för att maten smaka pest och tallrikarna var dåligt diskade i matsalen, så man gick till affären och köpte en youghurt eller kanske mer realistiskt godis! Eller även om man gjort något riktigt dumt, så tycker man att skolan är ännu dummare tillbaka!

Ett exempel jag funderat kring:

För något år sedan så ansåg Skolinspektionen att Söndrebalgs skola i Hjärnarp inte ska straffa eleverna med kvarsittning. ( Skrevs kort om i flera tidningar tex Helsingborgs Dagblad, Göteborgs Posten, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet) Rektorn säger att det är för att stoppa eleverna från att gå och köpa godis. Ingen tidning lägger till en egen rad eller tanke. Men Sveriges Radio tar med lite mer som gör det en aning intressant. Bland annat att Skolinspektionen tycker att elever i åk7-åk9, för vilka straffet gäller, kanske är mogna att röra sig fritt även utanför skolgården…

Jag tänker, kan det finnas en orsak till beteendet. Hur är maten? Hur är miljön i matsalen? Hur dags äter de lunch i förhållande till hur länge de ska vara i skolan? Finns det något att göra för den åldersgruppen på skolgården eller i skolan på rasten?

Framförallt undrar jag har någon frågat eleverna med respekt om varför de går iväg?
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull…

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kvarsittning och straff är ingen bra metod för att ändra någons beteende… skolan borde fundera på varför beteendet uppstår och kanske kan man göra något åt det istället!?

  1. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Om tycker att straff, ta i hand eller säga förlåt är en bra konsekvens av ”felaktigt” beteende, så undrar jag om man funderat på konsekvenserna av straff eller att släta över…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s