Tips och tankar kring konsekvenser av att bryta skolans regler eller skolkontrakt – ofta ett strafftänk, borde vara stöd!

Bild på ordningsregler och skolkontraktI de flesta skolor finns det ordningsregler. Det handlar om att behandla varandra schysst, att följa regler, inte störa och bråka, ibland om hur man använder kepsar, jackor och mobiler, om hur man ska uppföra sig för en fungerande arbetsmiljö …

Ibland finns det inte bara skyldigheter för eleven utan också rättigheter. Till exempel att jag har rätt till en dator och jag är skyldig att ta hand om och inte förstöra skolans saker.

Det finns många regler ute i skolorna som jag ställer mig frågande till, Men det här inlägget ska handla om tips och tankar kring konsekvenserna av att inte följa reglerna.

De brukar likna något sådant här:

  1. Samtal med eleven eller eleverna av någon vuxen på skolan
  2. Om du bryter mot reglerna flera gånger kontaktar personalen dina vårdnadshavare
  3. Samtal med rektor
  4. Om du fortfarande bryter mot reglerna bestämmer rektor/personal och vårdnadshavare gemensamt hur vi går vidare
  5. Elevhälsoteamet kopplas in/elevvårdskonferens
  6. Skolpliktsanmälan

Här kan man ju säga att det här handlar om vem och vilka som ska samtala. I bästa fall kommer ett vad med, men då handlar det tyvärr oftast om hur straffet ser ut: beslagtar din mobil, kvarsittning, utvisas ur klassrummet, avstängning, flyttas till annan skola… Som jag brukar tala om när det gäller kommunikation så är det bra att svara på så många av frågeorden som möjligt dvs. vem, vilka, var, när, hur, varför. Förmodligen undrar nog en hel del elever varför man till exempel får tala med någon vuxen i skolan, skolan ringer mamma eller samtala med rektorn och vad som kommer att ske i det mötet.

    • För att tala om hur fel det var? Det vet nog eleven redan.
    • För att straffa någon? Skrämmer kanske några, men om det ligger missförstånd eller en bristande förmåga bakom att eleven bröt mot regeln, så hjälper inga straff!
    • För att de ska ta i hand och säga förlåt? Fast en av dem kanske betett sig som ett ….
    • För att vi vuxna i skolan vill förstå vad som hänt och hjälpa till så det inte händer igen? Förhoppningsvis!!

Så för att samtalen ska ha en mening så måste det ju finnas ett syfte med mötet. Det ska stå! Så till exempel skulle konsekvensen hellre formuleras:

  1. Du får chans att berätta för någon vuxen i skolan (vem) vad som hänt (vad) och varför du bröt mot regeln. Vi tittar gemensamt (vilka) på om vi kan hjälpa dig på något sätt eller förändra något i skolsituationen så det inte händer igen (vem=vuxna har ansvar för att vad ändras).
  2. Om du har fortsatta problem med att följa reglerna så tar vi (vem) dina föräldrar (vem)till hjälp. Kanske kan vi vuxna gemensamt… (varför)

Men det allra viktigaste. Om vi inte tänkt hjälpa eleven vidare, om vi inte tänker ha ett respektfullt möte och en uppriktig vilja att förstå vad som hänt. Då ska vi skriva som vi alltid gjort! Vi kan inte bara skriva på ett papper, då blir det dubbelt så fel! Det här handlar om mer än kommunikation. Det handlar om ett inkluderande förhållningssätt som måste vara en del av skolans värdegrund.

Och inga möten där en ensam elev möter flera från skolan. Inte schysst. Då ska eleven ha med sig någon vuxen på sin sida, förälder eller vuxen i skolan som eleven valt.

Och glöm inte, enligt FN:s barnkonvention så har varje barn rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör henne/honom. Barnets åsikt ska beaktas i förhållande till barnets ålder och mognad. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tips och tankar kring konsekvenser av att bryta skolans regler eller skolkontrakt – ofta ett strafftänk, borde vara stöd!

  1. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Efter mina inlägg om trötthet och olika sätt att reagera då situationen är oss övermäktig kom vi i en kommentarstråd in på skolans olika straff och konsekvenser då elever ”uppför sig fel”. Här är lite av mina tankar kring detta:

  2. E skriver:

    Tack, bra inlägg (o tips!) kring detta med ordningsregler. Har varit mkt diplomatisk i mina otaliga kontakter med skolan, framförallt med vårat äldsta barn. Där ifrågasatte jag i alla fall förra året att en av konsekvenserna var att elev skulle få enskilt samtal med rektorn. .. Undrade vad detta givit för resultat tidigare. Förutom mer skam/skuldkänsla hos barnet, samt ryktet hos de andra barnen? De kunde inte ge något direkt svar. Jag menade på att det var stor risk att de band ris åt egen och barnets rygg. I de nya ordningsreglerna har de tagit bort enskilt samtal med rektor. Tror de som har prestationsprinsar förstår hur det värmde. Tack igen för dina fina o nödvändiga inlägg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s