Goda råd till alla skolpolitiker, rektorer och pedagoger om hemmasittare. Så får vi alla barn till skolan.

Insändare_pappaIdag är jag mycket stolt över att presentera en gästbloggare. Texten har också funnits som insändare i Göteborgs Posten. Det spelar ingen roll vad min gästbloggare heter. För det finns så många som känner precis samma frustration. Och så många som bör ta till sig hans kloka ord. Det är budskapet som är det viktiga, inte vem denna pappa är.

Om jag var lärare och hade en elev som riskerade att bli eller redan blivit hemmasittare skulle jag omedelbart kräva hjälp i och utanför skolan. Omedelbart, utan prestige!

Om jag var rektor skulle jag börja varje dag med att fråga mig själv:

– Vad kan jag göra för de här eleverna? Finns stöd inom skolan? Behövs hjälp utifrån? Från kommunens samlade kompetens? BUP? Habilitering? Någon annan?

Om jag var områdeschef skulle jag fråga mina rektorer minst varje vecka

– Hur kan jag stötta er i arbetet med de här eleverna? Vad gör ni? Arbetar ni efter de senaste rönen?

Om jag var sektorchef skulle jag ställa frågan minst varannan vecka, hur många hemmasittare finns i min stadsdel? Vad gör vi? Hur kan vi få in den bästa kompetensen så vi bryter det här snabbt? Jag skulle tala om läget för stadsdelsdirektör och politiker, vare sig de frågade eller ej.

Om jag var politiker med ansvar för skolan (stadsdels, kommun och riksnivå!) skulle jag fråga minst en gång i månaden, hur många barn, hur många unga människor är det som riskerar att bli utslagna för livet? Vad görs för varje enskilt barn och behövs någon mer hjälp?

Min son har varit hemma i flera år och jag undrar, varför gör man inte så?

Förtvivlad pappa

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Goda råd till alla skolpolitiker, rektorer och pedagoger om hemmasittare. Så får vi alla barn till skolan.

  1. RymdMamman skriver:

    Vilket jättebra tips! Det ska vi kolla närmare på, kan vara en öppning… Håller för övrigt med både Förtvivlad pappa och Catharina.
    Vill själv tipsa om Riksförbundet Attentions stora enkätundersökning för att samla kunskap om hur föräldrar upplever det att barn och ungdomar med NPF har det i skolan. Ett bra tillfälle att berätta hur det är!

  2. Catharina skriver:

    Vi har också en son som är hemmasittare sedan flera år tillbaka och jag ställer mig ofta frågan: varför finns det inget vettigt alternativ till traditionell skola för dessa barn? Även om man stannar hemma så behöver inte världen stanna. Vår son skulle säkert fixat skolan och betygen bättre om det hade funnits möjlighet att t ex studera på distans, lite som man gör på glesbygden i Australien. Han är i dag 17 år och kämpar fortfarande med att få till grundskolebetygen. Med lite stöttning och andra flexibla alternativ så hade han säkert varit klar med grundskolan vid det här laget. Den traditionella skolan är oftast alldeles före fyrkantig och passar tyvärr inte alla..

    • Tack för din kommentar Catharina. Usch, lika tråkigt att höra varje familjs historia… ja, mer flexibilitet på alla sätt! Håller med!
      Har ni kollat Sofia Distans? Blir stort ansvar för sonen. Vet inte om det är aktuellt då man är över 16 år, men det är ju en distans grundskola… http://www.sofiadistans.nu

      • Catharina skriver:

        Nej, den har vi aldrig hört talas om. Jag har Googlat många gånger för att se vad det finns för alternativ.. Tack för tipset!

Kommentera

