Fel lösning på rätt problem. Varför mer kontroller och tester för möjlighet att ”fixa till” eleverna. Vi jobbar med symtomen, inte orsaken!

Särskilt stöd. Mer. Tidigare. Oftare. Hur ska vi hitta eleverna som inte är som alla andra tidigt. Fler o fler får diagnoser. Mer betyg, mer prov,  för att hitta var man behöver sätta in extra eller särskilt stöd. Krav, krav, krav, krav. Fixa till. Fixa till fixa till. Det är många referenser till Finland där särskilt stöd sätts in tidigt och när det behövs, inget konstigt med det… Eller är det särskilt stöd? Det kanske är de anpassningar som även svenska elever har rätt till… Men sällan får. Vi hoppar ofta på extra anpassningar och åtgärdsprogram direkt. Det går liksom lite för långt. Och utbildningsministern tycker problemet med åtgärdsprogram är byråkratin, inte att de är av urusel kvalitet…

Så går debatten.

Det känns som att man letar symtom, inte orsak. Man skär bort det som är jobbigt, utan att fundera på om det är rätt, men utförs fel eller under fel förutsättningar. Man slänger in mer av de som är orsaken, det vill säga mer av samma sorts undervisning som nu orsakar det stora behovet av särskilt stöd.

Men tänk er en tillverkande industri (kanske inte så bra att jämföra elever med säg bilar, men ändå). Ägarna konstaterar att bilarna har för låg kvalitet. De kan inte det de borde. Då ber man befintlig ledning sätta in mer kontroller och tidigare i tillverkningen för att hitta de bilar som inte lever upp till kraven. Så sätter man in särskilt ”fix” för att kunna sätta tillbaka dem på bandet. Att man sen gör systematiskt fel på flera stationer i tillverkningslinjen gör man inget åt. Man kontrollerar, hittar fel och har en särskild fixare.

Så ser jag mycket av skoldebatten idag. Istället för att konstatera att vår tillverkningsprocess inte fungerar, vi måste bygga på ett annat sätt, så att inte vissa bilar behöver plockas av bandet och ges särskilt fix. Utan att alla, många många fler i alla fall, får vara kvar i den ordinarie verksamheten. Man måste lösa orsaken till problemen!

I klarspråk, se till att den ordinarie undervisningen inkluderar alla, i alla fall många många fler (till exempel NPF:isar och andra med en släng av diagnos). Då behövs inte så många kontroller för att ”fånga” upp de som inte lever upp till kraven. Men gärna uppföljning. Inte heller behövs lika mycket extra anpassningar och särskilt stöd då det är en del av den ordinarie, inkluderande undervisningen i en skola för alla. Läs gärna tidigare inlägg på samma tema. Det behövs lite förändring, för att inkludera många fler!

För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Funktionsnedsättningar, Lärare, ledarskap, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fel lösning på rätt problem. Varför mer kontroller och tester för möjlighet att ”fixa till” eleverna. Vi jobbar med symtomen, inte orsaken!

  1. Sandra skriver:

    Jag tycker liknelsen med bilindustrin är strålande! Detta är grundbultarna i Lean, eller Toyotamodellen, som går ut på just det du nämner. Identifiera bristerna och åtgärda dem:

    1. Basera beslut på långsiktigt tänkande även då det sker på bekostnad av kortsiktiga finansiella mål.
    2. Skapa kontinuerliga processflöden för att föra upp problem till ytan.
    3. Använd dragande system för att undvika överproduktion.
    4. Jämna ut arbetsbelastningen.
    5. Skapa en kultur där processer stoppas för att reda ut problem.
    6. Standardiserat arbete är grund för ständiga förbättringar och för medarbetarnas medverkan.
    7. Använd visuell styrning så att inga problem döljs.
    8. Använd bara pålitlig, väl beprövad teknik som passar medarbetare och processer.
    9. Se till att ledningen känner verksamheten på djupet, lever enligt företagets filosofi och lär andra att göra det.
    10. Utveckla människor och arbetslag som följer företagets filosofi.
    11. Respektera partners och leverantörer genom att hjälpa dem att bli bättre.
    12. Gå och se med egna ögon för att bättre förstå en situation.
    13. Fatta beslut långsamt och i samförstånd. Överväg alla alternativ och genomför sedan valt beslut snabbt.
    14. Bli en lärande organisation genom att ständigt reflektera och förbättra.

    Jag ser i alla fall ett gäng som skulle vara högst applicerbara, och göra stor nytta i skolans sätt att arbeta!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s