Skriva, skriva, skriva. Jag ser svaret, jag hör svaret. Snälla fröken, låt mig berätta på mitt sätt!

Skriva prov, skriva uppgifter, skriva mattetal och svar! För hand. Fröken vill att jag ska skriva snyggare och mera.

Prestationsprinsen har svårt med att flytta blicken från tavlan till boken, från matteboken till räknehäftet, från övningsboken till skrivhäftet. Ögat far iväg och det ser mycket på vägen, ibland fastnar det någonstans. Något konstigt, en reflexion, något som låter eller är obegripligt.

Han har också svårt att skriva för hand. Tankarna och idéerna i hjärnan kommer och utvecklas så blixtsnabbt. Det är omöjligt för hans hand, som är dålig och långsam på att skriva, att hinna med. Eller förmå uttrycka allt smart han har i huvudet. Bilderna i huvudet är logiska, detaljrika, väl analyserade och självklara. Men de skriftliga svaren blir kortfattade, ibland ganska obegripliga och knappast analyserande och resonerande som krävs för bättre betyg. För i huvudet är de kloka tankarna bilder, inte ord, inte bokstäver.

Han kan analysera och dra slutsatser, men han förmår inte uttrycka sig med papper och penna! Det funkar med dator som han får använda mer och mer. Men det finns andra Prestationsprinsar som har svårt med att få ut bilderna genom fingrarna även med ett tangentbord. De kanske skulle vilja spela in en video eller röstfil. Eller fotografera…

Tänk om våra älskade ungar med asperger, adhd, autism och allt vad diagnoser vi ställer, alltid fick möjlighet att svara på ett sätt som passade dem. Ja, om alla fick! Det är ju inte så ofta det är skrivandet i sig som ska testas. Det finns många duktiga pedagoger som arbetar aktivt med detta. Dela med er! Och givetvis finns det många elever, med eller utan diagnoser, som inte har några som helst problem med att skriva för hand.

Att få skriva på dator, muntliga förhör, spela in svaren på video, antingen genom att filma sig själva eller ingenting, medan de berättar eller att de får rita, tala, kanske välja ut bilder, kan de gå ut på gården eller staden och fotografera eller filma svaren? Det finns massor av bra webbplatser som erbjuder digitala övningar i alla ämnen. Många har en elevassistent. Låt dem skriva ner medan eleven talar eller sjunger. Ja, vi som inte begåvats med dessa så kallade funktionsnedsättningar har nog tyvärr fler ”funktionshinder” för att lista ut bra sätt på hur vi skulle kunna låta dem svara än de har själva. Fråga ditt barn, fråga din elev och lyssna.

Men du, du kanske inte ska be dem skriva ner vad de tänker, i alla fall inte för hand. För våra älskade ungar skull, ja för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Aspergers syndrom, Autism, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Skriva, skriva, skriva. Jag ser svaret, jag hör svaret. Snälla fröken, låt mig berätta på mitt sätt!

  1. anna skriver:

    Fascinerande hur olika man kan vara trots samma diagnos (Asperger). Själv tycker jag att det absolut lättaste och bästa sättet att kommunicera eller redovisa något i skolan är genom att skriva. Jag önskar att jag hade fått göra det mer och oftare. För mig var det omöjligt att berätta/redovisa något muntligt vilket drog ner mina betyg…
    Håller till 100% med om att skolan ska utgå ifrån elevens behov. Låta eleven presentera sina resultat på det sätt som känns bäst, vare sig det är i tal, skrift, bild eller något annat.

    • Ja visst är det olika! Men som du säger, det är mycket värt om vi kunde utgå från barnens behov, eller i alla fall ha mer varierande redovisningssätt.
      Och det finns många pedagoger som använder ny teknik och erbjuder kul annorlunda alternativ.

  2. mamma till en egen prestationsprins skriver:

    Finns en bra krönika på Autismforum om det här med redovisningar och betyg. En viktig text om varför elever med Aspergers syndrom har så svårt att klara skolan. Det är ”the big five” som räknas i den nya läroplanen: de fem förmågorna som handlar om analys, kommunikation, förmåga att hantera information, reflektera och kunna byta perspektiv. Just det som personer med Asperger har svårt för. Då duger det inte med filmredovisningar. Väldigt orättvist, för de här barnen kan ju bli jättebra på hårdfakta – men sällan på analyser och översikter.
    http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/kronikor/rattvisa_betyg.html

    • Tack för din kommentar! Ska kolla in krönikan. Visst är det så att de här är svårt för bl.a aspergare. Men många skulle klara mer i rätt miljö. Och många klarar själva resonerandet och analyserandet men inte de strikta redovisningsformerna. Mångfald!

  3. Lagerstedt skriver:

    Vi är alla olika, med olika begåvningar. Måste man tvunget sätta en diagnos på alla olika begåvningar? Förstå mig rätt. Jag förstår att det behövs i skolan eftersom man annars inte kan hjälpa/undervisa på ett sätt så att personen ifråga kan lära sig det man vill lära ut. Helt snurrigt egentligen. Skulle istället önska att ungarna fick chans att ”lära” sig efter intressen och inte vad som bestämts att man ska ”lära ut”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s