Repris: Prestationsprins med aspergers har hamnat i bråk. Nu ringer vi dina föräldrar. Enligt konsekvenstrappan!

Vi ser olika på sker. Vi är olika. För en är orden det viktiga, för en annan hur de sägs… Med olika fokus kan en diskussion gå väldigt, väldigt fel…

Prestationsprinsen går i årskurs 6 och har Aspergers syndrom. Han var arg och är nu förvirrad. Totalt förvirrad.

Prestationsprinsens fröken tittar hotande på honom. I alla fall ser han det så. Hon stirrar honom i ögonen, det gillar han inte. Han tittar bort. Då blir hon ännu argare: Nu lyssnar du på mig, förstår du det!

Det gör han ju. Han fattar ingenting. Man lyssnar väl inte med ögonen. Hur tänker hon? Han tvingar sig att titta på hennes mun, då tror hon att han tittar på henne. Hon blir lugnare och pratar ännu mer. Men jösses vad munnen rör sig, och vad äckligt, man ser lite spott som åker ut. Hör du det, säger hon plötsligt mitt bland alla ord.

Vaddå? säger han. (Inte bra…) Nu ringer jag dina föräldrar. Vi slåss inte på den här skolan. Vi har en värdegrund som säger att vi respekterar varandra. Vi ber om ursäkt. Du har slagit Anna, du har kallat henne djävla äckel och vägrat be om förlåtelse. Då står det i vår konsekvenstrappa att föräldrarna ska meddelas. Jaha, säger Prestationsprinsen. Och?

Han fattar verkligen ingenting. Fröken säger att han har gjort fel och nu ska de ringa mamma. Varför då? Ska hon be om förlåtelse? Ska fröken bli arg på mamma för att han slagit Anna?

Varför ska han be Anna om förlåtelse när det är hon som retas och hela tiden går och småputtar och småknuffar honom? Han är inte alls ledsen att han slog henne. Det är rätt åt henne. Hon är dum och har småslagit honom i flera veckor. Det var skönt att ge igen.

Varför ska inte Anna be om förlåtelse? Varför får Anna retas, puttas och knuffas, men inte han slå tillbaka? Varför är fröken arg på honom? Vem ska ringa Annas mamma?

När fröken ringer säger Drottningen, Jaha. Fröken harklar sig och säger. Du förstår kanske inte allvaret i det här. Din son har slagit en annan elev och faktiskt kränkt henne med svordom och nedvärderande ord!

Jodå, säger Drottningen. Jag undrar bara om ni har tagit reda på vad som hände innan han slog. Vad som ligger bakom beteendet? Det försvarar inget slagsmål säger fröken.

Absolut inte, men kanske kan det förklara varför han slog till. Och kanske det beror på hans funktionsnedsättning. Har han misstolkat situationen, inte förstått orsak och verkan eller handlat impulsivt? Och då är det ju snarare du och dina kollegor som behöver tänka om och lära er att förbereda eller förhindra vissa situationer? Kanske? undrar Drottningen lugnt (men kokar en aning inombords).

Men vad vill du att jag ska göra med den här informationen, frågar Drottningen. Och framförallt hur ska du hjälpa honom att inte göra samma misstag. Vad säger er konsekvenstrappa att skolan ska göra för att inte situationen ska återuppstå eller eskalera? Vad är ditt ansvar som mentor?

Jag återkommer säger fröken. Tack, det skulle jag uppskatta säger Drottningen. det handlar om at förstå orsaken till ett (problem)beteende, Inte haka upp sig på beteendet i sig. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Repris: Prestationsprins med aspergers har hamnat i bråk. Nu ringer vi dina föräldrar. Enligt konsekvenstrappan!

  1. Ninna skriver:

    Reblogged this on i Ord och Bild and commented:
    Samma typ av problem med mina båda äldsta.
    1:an retades tyst, provocerade; 2:an exploderade.
    Men jag kom på 1:an!
    2:an har för övrigt adhd vilket vi inte visste då. Liksom jag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s