Inkludering som exkluderar.

Jag dammar av detta inlägget från 2011. Men högaktuellt. Politiker har snappat upp att inkludering är viktigt. Men de missar den lilla detaljen att det måste till mer anpassningar i den stora gruppen än i den mindre för att få det att fungera…

Inkludering exkluderar, skriver Girma Berhanu vid Göteborgs universitet i International journal of specialeducation (Even in Sweden? Excluding the Included: Some Reflections on the Consequences of New Policies on Educational Processes and Outcomes, and Equity in Education) Eller inkludering exkluderar är faktiskt min summering. Själv uttrycker han sig så här:

De senaste tjugo åren har inneburit ett brott i utvecklingen i Sveriges skolor. Barn med specialpedagogiska behov, barn med invandrarbakgrund och barn till socioekonomiskt utsatta grupper tillhör förlorarna. Dessa grupper ges inte tillräckligt med stöd inom ramen för den ordinarie skolundervisningen och de når inte skolans kunskapsmål i lika hög grad som de övriga eleverna.

Det positiva är att det är möjligt att förändra situationen.

– Det krävs behörig personal i skolan, mindre klasstorlekar och en förstärkt statlig styrning av skolan, säger Girma Berhanu.

– Dessutom behövs bättre utvärderingsmetoder, något som borde vara invävt i systemet när ett nytt program, en ny policy eller en ny lag som gäller skolan träder i kraft, säger han.

Jag är inte helt övertygad av allt han skriver. Min åsikt är till exempel att skolan inte tar särskilt väl om hand barn med särskilda behov överhuvudtaget, oavsett socioekonomisk bakgrund…

Men bara vi snart gör något åt det här, nu hänger det på enskilda vardagshjältar i skolan, envetna, starka föräldrar och vinstlotten att ha sin skolgång i ”rätt” kommun, landsting och skola om den enskilde eleven får stöd, rätt stöd, eller inte. Så kan vi inte ha det! För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Advertisements

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Inkludering som exkluderar.

  1. Rymdmamman skriver:

    Rätt kommun betyder inte så mycket, det gäller att hitta rätt skola. Olika skolor i samma kommun kan ha enorma skillnader i allt från personalens utbildning och attityd till rektors handlingskraft. Och behörig personal innebär inte alltid bra personal.

    • Absolut. Men jag tänkte på att det finns kommuner som är olika hopplösa i att bevilja extra stöd och resurser, bevilja att man får gå i annan kommun osv.

      Men givetvis, alla skolor i en kommun är ju inte lika.

  2. Ninna skriver:

    Maskrosen rebloggar. Jag länkar vidare till Twitter och Facebook och därigenom även till våra blog med dess läsare. Jag hoppas att vi tillsammans med många andra kommer att göra skillnad. Make a difference som det heter på engelska och som mer säger vad det är frågan om.
    Together, we can make a difference!
    Jag måste själv börja skriva mer om det här också. Alla synvinklar är viktiga!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s